Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Med "9:0 Live" har Slipknot lavet et superfedt live album, der også er en af de hidsigste liveskiver nogensinde, skriver vor anmelder. Det var næsten uundgåeligt: Det her dobbelte live-album fra vores allesammens helvedeshunde i Slipknot. Bandet har faktisk turneret uafbrudt siden de udsendte ”Vol. 3: The Subliminal Verses” i sommeren 2003, og er i øvrigt stadigvæk på landevejen!

Det virker måske lidt for ”tilfældigt” at denne her slags plader udsendes blot en måned før jul, men den allerstørste trøst er, at det her live-album faktisk er yderst velproduceret, og langtfra fremstår som en cash-in julekollektion. Ingen fans vil finde noget brokke sig over, eftersom Slipknot har gjort en dyd af at repræsentere alle tre studiealbums ligeligt.

Her er tale om en sammenklippet koncert (bare rolig, der fades ikke mellem sangene) optaget under forskellige koncerter på verdensturneen 2004-05. Man får 23 af Slipknot’s bedste numre samt en trommesolo fra en af tidens absolut dygtigste (og hurtigste) trommeslagere, Joey Jordison – en solo, som nok vil få de fleste trommetalentspirer til øjeblikkeligt at kaste stikkerne i ringen…

At Slipknot har turneret meget voldsomt i kølvandet på ”Vol. 3”, kommer blandt andet til udtryk ved, at bandet har besøgt Danmark hele fire (!) gange siden udgivelsen. Desværre blev samtlige koncerter på nær optrædenen på Roskilde Festival ødelagt af elendig akustik i hhv. Parken, Valby Hallen og – overraskende nok – KB Hallen.

Elendig akustik er der intet at finde af på ”9.0: Live”, her er lyden knusende og tonstung, og de forskellige instrumenter er blevet mixet i en sådan grad, så de alle står lige skarpt i det brede lydbillede. Corey Taylors – til tider – alt for klicheagtige introduktioner til sangene kan godt få èn til at krumme tæer, men de fleste af dem ligger heldigvis før hver skæring på skiverne.

Den akustiske ”The Nameless”, som udsendes som single i forbindelse med live-albummet, har Slipknot ikke spillet live under nogen af de nævnte koncerter i Danmark. Det kunne ellers have været interessant at se, for det er ret svært at danne sig et billede af de to maskerede guitarister Mick og Jim stå med akustiske guitarer, som de gør under denne sang (men måske på en kommende DVD?).

Dette dobbelt-album giver et perfekt billede af Slipknot live, ja der er faktisk ikke noget at sætte en finger på. Det skulle da lige være det faktum, at optagelserne har fundet sted på forskellige tidspunkter af turneen, hvilket betyder, at Corey’s stemme ikke er helt på toppen under alle sangene. Til gengæld er resten af bandet så fedt sammenspillet, at man skulle tro, at de ikke har været ude af øvelokalet siden de gik derind første gang.

Mick Thompson udtalte i Heavyjam.dk's interview med ham, at han aldrig kunne forestille sig bandet spille de to ballader ”Circle” og ”Vermillion, pt. 2” live. Det gør de heller ikke, og derfor er der dømt fuld fart fremad i de over to timer som de to skiver udgør til sammen. Det er altså ikke for tøsedrenge, det her…

Konkluderede set er ikke meget andet tilbage end at skrive end ”køb!”. Hvis du er fan, vil du elske det album, og hvis du bare leder efter en af de hidsigste (live-)album nogensinde, så går du ikke galt i byen her. Albummet fungerer også fint som Greatest Hits-kollektion, for bandet spiller ligeså fedt live, som de gør på plade.

9.0: Live
4