Danske koncepter

Danske koncepter
Fra det progressive heavy-Danmark: Dobbelt live album fra King Diamond. Der er desværre blevet temmelig langt mellem King Diamond koncerterne i knoglesvingerens hjemland, så desto mere kærkommen er denne dobbelte live-cd med optagelser fra den seneste King Diamond turné i staterne sidste efterår. Disc 1 er bygget op på den klassiske "Abigail" plade fra 1987 og den langt senere opfølger "Abigail II - The Revenge" fra 2002, mens Disc 2 er baseret på det nye og fremragende materiale fra sidste år, "The Puppet Master", et af de bedste King Diamond albums nogensinde!

Og selvfølgelig er der også er blevet gjort sætlisteplads til de klassiske og snarligt højaktuelle numre, "Halloween" og "No Presents For Christmas". Som ekstranumre, naturligvis.

Bandet spiller som altid deres meget komplekse og progressive sange på den allermest overbevisende facon, og lead guitar spillet mellem Mike Wead og Kings faste makker Andy la Rocque er så forrygende, at man både kan høre englene synge og spille luftspade (den dunklere del af engleflokken, velsagtens). Det swinger fedt og runger hårdt igennem og pladen er rigtig fermt produceret. Men, man savner nu indimellem King Diamonds stærke visulle side, som særligt med dette kombinerede "Abigail" og "Puppet Master" showkoncept må have været oppe at ringe på de helt tunge klokker.

Men der er rigeligt med rigtig god heavylyd på denne liveplade, både for os gamle Saga-nostalgikere og for nyere metalfans, som måske først har lært King Diamond at kende gennem kongens disciple som Emperor, Dimmu Borgir og Cradle Of Filth.

Det er i øvrigt problemer med visa/immigration, der har forhindret King Diamond i at rejse ud af landet, men en Europa turné i 2005 skulle bestemt være planen, ifølge Kongen selv.

Deadly Lullabyes Live
3