Den store tonserfinale

Den store tonserfinale
Morten Vejlstrup begejstres i ekstrem grad af svenske Nasums afskeds-opsamling "Grind Finale". Yes – Napalm Death er tilbage med sin bedste skive siden ”Scum”! Hov, vent det her er sgu’ ikke Napalm, men svenske Nasum! Lytteren bliver overhældt med hele 152 (!) kontante numre af meget høj kvalitet (fra hele bandets karriere: 1993-2004) fordelt på to skiver, som giver nye lyttere mulighed for at få et indblik i et imponerende grindcorebands liv. ”Grand Finale” er desværre også punktum for bandet, da sanger/guitarist Mieszko Talarczyk døde i Tsunami-katastrofen i 2004, og som en konsekvens af dette, er bandet ret naturlig stoppet.

Før Mieszkos død var albumet tiltænkt som en service overfor hardcore fans under titlen ”Blueprint for Extinction”. Nasum har i ægte undergrundsstil udgivet et hav af 7” singler og splits samt bidraget til et utal af compilation albums. Med denne opsamling ville give dem en mulighed for at erhverve de sjældne numre uden at skulle jagte vinyl til overpris på Ebay. Trommeslager Anders Jacobsen, som har sammensat albummet, valgte af respekt overfor Mieszko og de tusindvis af andre mennesker, som døde under Tsunamien, at ændre titlen til den nuværende.

Når jeg indledningsvis nævnte Napalm Death, som af mange anses for guderne i denne genre, så er man vist til dels undskyldt, da der findes hele to covers af selv samme (”Unchallenged Hate” og ”Stalemate”) på albummet. Hvor man i traditionel grindcore får en brutalt OG mudret gang metal smækket i fjæset, så spares man her for de mest mudrede dele, da Nasum er forbavsende klare og distinkte i deres fremføring af materialet uden at det bliver et eneste gram mindre brutalt og flænsende.

Der kan næsten ikke skrives for meget rosende om dette mesterværk, da man virkelig får smæk for skillingen. Nasum har det hele, så hvis du anser dig selv for at være fan af ekstrem (!) metal er dette en skive din samling ikke må være for uden.

”Grind Finale”
4