Dengang Norge brændte

Dengang Norge brændte
En mere eller mindre insider-fortælling om mord, kirkeafbrændinger og black metal miljøets opståen i Norge. Der er næppe en metalfan, der ikke kender bare lidt til historierne om norsk black metal. Om kirkeafbrændinger, mord og sort kult. Allerede på den spændende metaldokumentar - dvd’en ”A Headbanger’s Journey” - får man et indblik i de vanvittige handlinger, som Norge var vidne til i starten af halvfemserne. Selv gratis-aviserne herhjemme har vendt historien endnu engang for nyligt.

Fokus er her lagt på Mayhem og dennes selvudnævnte bandleder ”Euronimous”, der som bekendt blev myrdet af den stadigt indespærrede Varg Vikernes – ”Greven” fra enmandsgruppen Burzum. Til dette formål har man valgt at interviewe Kjetil Manheim, der var med ved bandets dannelse i 1983 frem til 1987 samt Eirik ”Messiah” Nordheim, der dog kun var med i 1986. Førstnævnte ser endda ganske borgerlig ud i dag og har da heller intet at gøre med metalmiljøet mere – bortset fra interviews om fortiden. Derudover deltager nuværende medlem Necrobutcher.

De giver et udmærket indtryk af Euronymous og dennes idéer og tanker. En velfungerende ung mand, dygtig i skolen og ganske social. Ikke det billede, der ellers er blevet udlagt af Mayhems leder. De fortæller om en mand, der blev besat af sin magt – en mand der slet og ret fik storhedsvanvid.

Euronymous ønskede sig en eksklusiv lille sort kult omgærdet af mystik. De tidligere Mayhem-medlemmer sammenligner princippet med Hell’s Angels. I starten var Euronymus fascineret af den unge Greves vilde tanker og handlinger, men da Greven ville have mere opmærksomhed og gik til medierne og plaprede løs om kirkeafbrændinger og ”kulten”, så opstod den tvist, der senere førte til mordet.

Afklaring og ny forvirring

Dvd’en er spændende på de punkter, der handler om bandets start. En meget iscenesat start – billeder af bandet, hvor ansigterne ikke vises og pressemeddelelser til metalzines om et band med ekstremitet som formål. Interviews blev givet endnu inden bandet havde skrevet en sang!

Andre interviewede tæller Tchort (Green Carnation, ex-Emperor), der tilhørte det unge følge, der så op til Euronymus og som i høj grad var medvirkende til der overhovedet blev brændt kirker af og lavet gravskændinger. Desuden medvirker Nocturno Culto (Darkthrone), men han var rejst fra Oslo, da tingene gik vildest for sig, og har reelt ikke så meget at tilbyde til historien om Mayhem. Men der er da lidt interessant om Darkthrone i stedet.

Interviews med præsten Rolf Rasmussen og produceren ”Pytten” er af begrænsede interesse. Rolf er stadig uforstående overfor, hvorfor det var ”nødvendigt” at brænde kirkerne af, mens ”Pytten” mere fortæller om indspilningsteknikker og forstærkere brugt på Burzums skiver.

Det er en interessant dvd, men dens ulempe er at for hver ting man ikke havde hørt før, så dukker der et nyt spørgsmål op og det bliver ikke besvaret. Så som ”opklaring” fungerer den ikke, men den sætter tankerne i gang, og det kan vel også siges at være formålet for en god dokumentar.

Once Upon a Time In Norway
3