En omgang polsk død

KongKent anmelder dødsmetal fra Polen Dødsmetal fra Polen. Et ondt, tungt angreb på enhver der har tænkt sig at se filantropisk på verden. Det er så bittert, at man forstår bandets navn: Hate.

Fra deres position som polsk undergrundsband har bandet - siden deres optræden på en tribute-skive til Slayer - nået anerkendelse i bl.a. USA, og nu udsender de deres første rigtige verdensomspændende cd. De har godt nok nogle demoer bag sig, som de også senere har udgivet som et ”debutalbum”, men med ”Awakening Of The Liar” søsætter Hate et seriøst forsøg på at komme ind på det store marked.

Hate spiller en ekstrem dødsmetal, der stilmæssigt ligner Deicide, Nile og Cannibal Corpse. Det er tungt, hurtigt og med en guttural vokal. Hate flirter også med det sataniske, og lægger ikke skjul på deres aner indenfor dødsmetal. Konceptet og bandets image er som taget ud af de kedeligste, men ondeste floskler indenfor death metal genren. Musikken er dog velspillet, og produktionen i top, så det er svært at sætte fingrene på andet, end at det hele er prøvet før.

Sangene er nemlig ikke helt af vejen. De rammer lige på, og der er præcision og timing i spillet. Polen har før produceret dødsmetalbands, og det ser nu ud til, at Vader har fået seriøs konkurrence indenfor det område. For Hate besidder kvaliteter der gør, at de meget vel kan gå hen og true Vader på den polske metaltrone. Niveauet er der, og de 10 skæringer, der er at finde på ”Awakening Of The Liar” er dynamiske som bare pokker.

Tendensen til at lade et par halvkedelige numre med ind midt på skiven falder Hate dog også for, men alt i alt er det en ganske habil skive.

"Awakening Of The Liar"
3