En slags tungt "comeback"

En slags tungt  "comeback"
Crowbars første album siden 2001, "Lifesblood for the Downtrodden" skuffer ingen fans, fastslår en pænt begejstret Mathias Nielsen. Guitaristen & sangeren Kirk Windstein’s band Crowbar har efterhånden snart 16 år på deres tungmetalliske stener-røve, og ”Lifesblood for the Downtrodden” er således bandets ottende album. Kirk Windstein har i pauserne fra Crowbar koncentreret sig om et nok så kendt sideprojektet, Down. Rex Brown fra Pantera spillede med på Downs andet album, og det er lykkedes Windstein at lokke ham til at spille bas på Crowbars nye album, og det gør det bestemt ikke værre.

Musikalsk set er der ikke sket den store udvikling. Riffet er stadig i højsædet, og som bandfotoet inde i coveret mere end antyder, så ryger Windstein sig tit en stor fed. Netop det, kan høres på de ultrastenede, men fede riffs, han kaster af sig. Lyt fx til ”Dead Sun”, ”Slave No More” (skrevet sammen med Rex Brown) eller den onde ”The Violent Reaction”.

På en måde er dette album også et vellykket "comeback". Crowbar’s forrige album udkom nemlig tilbage i 2001, og siden da har bandet været på opløsningens rand, først pga. af problemer med pladekontrakt og senere da Windstein bestemte sig for, at han ville bruge mere tid på Down.

Ingen fans vil skuffes af denne smadderfest på dette ”hyldest til riffet” album. Kirk Windstein lyder også mindst ligeså arrig, som han plejer når han brøler sig igennem hver eneste sang. Der kunne måske godt være strammet op hist og her, men det er petitesser, som man bør kunne leve med. Især fordi, at albumlukker ”Lifeblood” er en overraskende flot ballade med akustisk guitar, og et riff, som leder tankerne hen på Zeppelin.

Et lovende "comeback" fra Crowbar, og så venter vi bare på en Europa-tour.

Lifesblood for the Downtrodden
3