Fra Elvis til Keith Caputo

Fra Elvis til Keith Caputo
Med "The Strength The Sound The Songs" leverer Michael Poulsen og Volbeat et originalt og godt debutalbum. Volbeat har igennem længere tid rumsteret i den danske metal-undergrund – tit som support for de allerede etablerede navne - og nu er bandet klar med deres første fuldlængdealbum. Hjernen bag bandet er Michael Poulsen, som bedst kendes fra hans projekt i 90erne, det nu hedengangne Dominus. VolBeat har dog ikke meget til fælles med Dominus.

Der serveres tung metal, og Michael Poulsen lyder utrolig meget som Keith Caputo fra Life of Agony. Dette er både hans styrke og svaghed, for det er stort set den eneste måde han synger på gennem albummets godt en times spilletid. Til gengæld er det lykkedes producer, Jacob Hansen (Raunchy, Invocator m.fl.) at få skabt en rigtig fyldig og tung lyd på Volbeats debut, og der er masser af musikalske krumspring på albummet, som jo også er sammensat af en masse sange, som bandet har skrevet over de seneste fem år.

På ”Rebel Monster” rapper Michael Poulsen nærmest ind over de buldrende stortrommer, mens der leges med teksterne i den efterfølgende ”Pool of Booze, Booze, Booze”. Og selvom han synger på samme måde i alle sangene, så virker det faktisk forbløffende godt, og Poulsens stemme er klart en af de ting, der skiller Volbeat ud fra mængden af bands herhjemme.

Musikalsk set er bandet blevet sammenlignet med Metallica, og der lånes da også et ”chugga-chugga”-staccato riff i ny og næ, men man kan høre, at Michael Poulsen har andet i hovedet end metal. Blandt andet er han erklæret Elvis-fan, og det er når han eksperimenterer med at blande melodiøse elementer ind i den hårde metal, at Volbeat virkelig hæver sig over gennemsnittet, specielt i ”Soulweeper”.

Uanset hvor fedt Poulsen synger, så bliver man lidt træt i hovedet af stemmen efter en halv times tid, og så er det fedt, at man kan lade sig overraske af breakdownet i ”Alienized” med spansk guitar og hele svineriet.

Volbeat har valgt at inkludere et cover på pladen, og det er en version af Samantha Fox’ (ja!) ”I Only Wanna Be With You” (som originalt er et gammelt 50er/60er nummer, men helt OK at navnedroppe Samantha "F-skål" Fox i dette zine - Red.). Hovedriffet er metalliseret, så sangen lyder nogenlunde som Fang’s ”The Money Will Roll Right In”. Det fungerer faktisk, og den forbliver utvivlsomt en del af Volbeat’s live-sæt.

”The Strength…” er et overbevisende udspil og et frisk pust på den danske metalscene. Desværre holdes niveauet ikke hele pladen igennem, og der er en del fyldstof, men Volbeat er originale, og dette er et godt udspil, som kandiderer til årets danske udgivelse.

NB! Volbeat spiller på The Rock på lørdag den 15.10 som en del af metalmagasinet NRG’s jubilæumsfest… GRATIS adgang!

The Strength The Sound The Songs
3