Hårde thrashbeats, gode minder

Hårde thrashbeats, gode minder
Lamb of Gods nye udspil "Ashes of the Awake" er en vaskeægte kærlighedserklæring til thrash metal. Lamb of God er blandt de nye amerikanske bands, som har givet heavy metal scenen en ny luft og volumen, båret af en ægte dybfølt kærlighed for navnlig 80’ernes thrash metal. På bandets nye skive ”Ashes of the Wake” er inspirationskilderne heller ikke just blevet diskret behandlet, idet sydende Slayer-glade riffs og beats pumper afsted vel vekslet med mere swingende og tilbagelænede power grooves á la Pantera og tidlig Machine Head, mens vokalsiden læner sig mest op ad de semigrowlende vokaler fra Chuck Billy (Testament).

Overrumplingsmomentet er det selvfølgelig så som så med på denne skive, men for en gammel 80’er skovhugger som undertegnede vækker Lamb of God’s seje og swingende thrash metal (eller "New Wave Of American Heavy Metal," som denne thrash-revival også finurligt kaldes) selvfølgelige gode og glade minder fra dengang, hvor enhver koncertaften der lugtede bare en smule af Overkill, Artillery eller Onslaught (!!) også stank langt væk af vanvidsmængder vodka, appelsinjuice tilsat et par store stænk stagediving og en kende crowdsurfing. Jo, det var fandeme fede tider dengang, og Lamb of God gør en godkendt indsats for at vække minderne og metal-stilen til live – lige på og hårdt, og så lige i smasken.

Selv om "Ashes of the Wake" vokser fornuftigt for hver afspilning, skal der dog lige et par store tunge stortrommepedaler til før vi taler Chimaira-klassen her. Men - dette album er bestemt holdbart nok for både nye unge thrashers og os gamle grånende thrash metal maniacs, og det vil da helt sikkert være værd at tjekke dette her band ud i en livesituation, hvor bandet helt sikkert vil kunne løfte sig i endnu tungere stil.

Ashes of the Wake
Label
3