In Extremo - ”Sieben”

Nyt fra In Extremo Dette er et band, der er kendt for at blande traditionel Heavy Metal med sækkepiber, harper og etniske instrumenter. Tilmed garneret med tysk vokal, der ikke kan karakteriseres som skønsang. Bandet hedder In Extremo og det er ekstremt. Det nyeste udspil fra de skæve tyskere er endnu et mix af sækkepiber og andre specielle instrumenter tilsat elspade og trommer. Første nummer hedder "Erdbeermund" og har en indgang kun med sækkepibe. Det fortsætter med "Seefardim", der oprindelig er en orientalsk folkemelodi og det er tydeligt, selvom de fire gutter så sætter lidt heavyrytmer og lidt rå vokal på. Der er sådan set ganske gode passager i de meget aparte sange. Guitarer og trommer kan betegnes som almindelig HM, måske med lidt gotiske undertoner og det kan lejlighedsvis svinge. Når en sang som "Sagrada Frobar" så pludselig udvikler sig til en kosaksang, hvor vodkaen har taget overhånd så er det svært at lade være med at trække på smilebåndet. Samtidig kan man ikke sige, at sangeren Das Letzte Einkorn synger godt, og den sære kombination gør, at In Extremos musik er meget svær at kapere. Jeg må erkende, at In Extremo lever op til deres navn med hensyn til deres musik. Det er ikke noget man hører hver dag. Men man skal have røget noget meget sjovt tobak eller være meget hardcorefan, hvis man skal sætte den her plade på mere en fem gange - af lyst. Om "Sieben" er god? Tja, musikken er jo ganske ordinær HM/gothic, hvis man sier sækkepiberne, harperne og sitarerne væk, man kan endda sige den er ganske glad, netop fordi man ikke kan lade være med at grine lidt af det meget aparte musikbillede In Extremo skaber. Men om den er god.... - den er i hvert fald anderledes!

Sieben
2