Ingen nu-metal fims, her!

Ingen nu-metal fims, her!
Ros & ris til danske Blindfaults debut album, "Talking To Deaf Ears", som giver vor anmelder associationer til både Slipknot, System of a Down og Machine Head. Ud af Københavns undergrund træder nu Blindfault, bandet som var en del af sidste års Retaliation Tour. Blindfault lyder mest af alt som Slipknot minus et par slagtøjsfolk, men System of a Down’s Serj Tankian (”Super Star” og ”Bastards”) er også en tydelig inspirationskilde for frontmand, Anders Kjær Nielsen.

Der er skrald på allerede fra første minut. Selvom Blindfault måske ikke just genopfinder den dybe tallerken, så er det dejligt endeligt at høre endnu et dansk metalband, der giver den maksimalt gas.

Produktionen er ikke den bedste, og albummet bærer lidt præg af den middelmådighed og frygt for eksperimenteren, som mange unge, debuterende bands desværre lider under. Blindfault falder dog aldrig igennem som værende endnu et fimset nu-metal band - det er de for vilde til! Der, hvor det for alvor virker, er i numre som ”Say My Name”, hvor der dog ”lånes” lidt fra Machine Head i omkvædet, åbneren ”Sonny”, eller i den Slipknotske ”Crushed and Lonely People”. Her viser Blindfault både hvor dygtige de er teknisk set, men også at de formår at skrive tungmetalliske sange med fede hooklines.

Læg også mærke til ”Bastards”, som er et stærkt ”Jump the fuck up” nummer, hvor det er lykkedes for Blindfault at presse energien, de har live, ned på plade.

Det største problem ved Blindfault’s debut er, at den er alt for ensidig. Halvvejs gennem albummets 40 minutter har man fået nok. Somme tider bliver det et problem overhovedet at kende forskel på sangene (især på sidste halvdel af albummet), og det er egentlig lidt synd, når nu bandet flere gange har bevist, hvor voldsomt de kan trykke den af live.

Spændende bliver det dog at følge Blindfault i fremtiden, for de er et band med internationalt tilsnit, der sagtens kan gå hen og overraske, men de skal ikke være bange for at eksperimentere noget mere næste gang.

Men Rom blev jo - som bekendt – heller ikke bygget på én dag…

Talking to Deaf Ears
3