2. Exercises in Futility II
3. Exercises in Futility III
4. Exercises in Futility IV
5. Exercises in Futility V
6. Exercises in Futility VI
5

Mgła har eksisteret i den polske undergrund siden 2000, hvor bandet blev stiftet af Mikołaj "M." Żentara, der håndterer både vokal, guitar og bas i bandet. Med sig har han Maciej "Darkside" Kowalski på trommer. Efter en klassisk start, hvor der blev udgivet et par demoer, udviklede det sig også til tre singler, hvorefter debutpladen ’Groza’ så dagens lys i 2008. Det gav ikke de store bølgeskvulp i de internationale medier, hvor det jo som bekendt har været Behemoth, Vader og Decapitated, der har trukket overskrifterne, når der skulle skrives om polsk metal. Med opfølgeren ’With Hearts Towards None’ fra 2012 skete der dog noget, og bandet begyndte at spille live. Efter noget turnevirksomhed i 2014 er fanskaren vokset stille og roligt, og navnet dukker oftere og oftere op i yderkrogene af historierne om polsk black metal.

Det endelige gennembrud kom i 2015, hvor de udgav deres tredje album, ’Exercises in Futility’. Musikalsk bevæger de sig i den melodiske ende af black metal-spektret, der er kompetent udført af duoen. Lyrisk har Mgła ikke nogen store forhåbninger for menneskeheden. Det er dystopi og pessimisme, der bruges som den snerrende top på det nihilistiske lydbillede, der ellers domineres af en guitar og nogle trommer. Mgła starter selv pladen med at brøle “The great truth is there isn’t one/ And it only gets worse since that conclusion.” Lyden af riff, harmonier og den uhyggeligt behagelige stemning, som Mgła formår at skabe, er en særlig blanding, som man som lytter ikke må snyde sig for.

Mgła har siden debutpladen blot givet deres sange numre. Det er også tilfældet her på ’Exercises in Futility’, der såmænd blot består af seks sange og en spilletid på 42 minutter. På nær sang tre og fire er de alle lige omkring de otte minutter i spilletid, hvor de to midterste er lige under fem minutter. Så ligesom andre bands i den genre er Mgła ikke bange for at tage sig god tid. Deres musik kræver fordybelse i såvel selve musikken som teksterne, der konstant bevæger sig i spændingsfeltet mellem menneskehedens undergang og de, der har båret ved til det bål, der brænder os op og væk. Fraværet af sangtitler tvinger også mere lytteren i retning af at høre hele pladen, frem for blot at udpege et enkelt nummer eller to, der fungerer. Det er et snedigt påfund, som ikke bondefanger lytteren, men tværtimod belønner det tålmodige øre. For det er netop i helheden, man fanger essensen af Mgła og den stemning, duoen så dygtigt skaber.

Det er nemlig makkerskabet mellem Mikołaj "M." Żentara og Maciej "Darkside" Kowalski, der er det bærende element i Mgła. Deres instrumenter væver sig flot ind i hinanden på ’Exercises in Futility’ og det er tydeligt, at der er lagt nogle kræfter i produktionen af denne plade. Det lyder virkelig godt, og der er ikke så meget andet at sige om pladen, end at den cementerer Mgłas position på den polske og internationale scene.

Desværre er der ikke umiddelbart nogen planer om danske koncerter. Det nærmeste er Hell Over Hamburg i, ja, Hamburg i marts måned. Ellers hos vores andre naboer i Trondheim, Norge eller Sundsvall i Sverige. Men mon ikke vi kan få en booker eller to til at give Mgła et lyt? Bandet har selv lagt hele pladen op på YouTube, hvorfor vores læsere allerede kan få masseret øregangene nu: