Psykedelia og grumme growls

Psykedelia og grumme growls

Oldschool dødsmetallen har måtte vige for en mere melodisk og uhyre stemningsfuld metal med både onde growls, groove og syrede guitareffekter hos Convulse, der i den grad overrasker på deres fjerde album.

Cycle of Revenge
18-03-2016
4

Svart Records – pladeselskabet, der udgiver det nye og fjerde fuldlængdealbum fra Convulse – tager i beskrivelsen af 'Cycle of Revenge' nærmest afstand fra det nye værk, men når man teksten igennem, så lokkes der alligevel til sidst med, at det her faktisk godt kan være bandets bedste udgivelse endnu.

Det er let at forstå, hvad der får selskabet til sådan at "advare" fans om denne udgivelse. Selskabet udgav også forgængeren 'Evil Prevails', der var et kig tilbage til bandets oprindelige, klassiske brutale dødsmetal, som den kendtes fra debuten. Men 'Cycle of Revenge' er i den grad anderledes. Et eller andet sted er der dog intet historisk belæg for ikke at forvente overraskelser fra frontmanden Rami Jämsä, for opfølgeren til debuten 'World Without God' var netop en omgang death 'n' roll, hvor der også var plads til melodierne.

Baseret på Convulses glimrende optræden på Kill-Town Death Fest 2013 og den desværre ret publikumsforladte optræden på Stengade i 2014, så kommer det egentlig ikke bag på denne skribent, at der er taget en retning mod det lidt mere legende, tekniske element, konstant på tærsklen til det progressive, for der er virkelig tale om et dygtigt og kompetent band. Et band, der er så velspillende og måske også tro mod gamle dyder, at de som på forgængeren igen har lagt grundsporene "live" i studiet. Det har givet et meget levende og dynamisk lydbillede.

Overraskelser på spring

Det overrasker dog, at bandet har fået så meget melodi og stemning ind i musikken. Titelnummeret ligger et eller andet sted mellem Amorphis og Bathory, men det har dog ikke fået Rami Jämsä til at ændre på sin gutturale dødsmetalvokal. Man skulle tro, at den slags brutale udgydelser ikke ville gøre sig så godt på et stemningsfuldt nummer, men det fungerer faktisk godt. Atter en overraskelse kommer, når psykedeliske guitarleads og skæve trommerytmer tager over i slutningen af nummeret.

At Convulse har mistet en guitarist og er blevet en trio, klæder bandets nye stil. Der er plads til guitarens legesyge, bassens tyngde og solide, groovy basgange og det lækkert tungrockede-trommespil, hvor selv det sære lyder let. Vokalen forbliver ikke i det mavesure growl, og variationen kommer snigende på albummet. På 'Fractured Pieces' er stemmen nærmest hviskende, mens det på 'Everflowing Stream' bliver en slags klagesang som i et dystert doom-metal-nummer. Det lyder til tider lidt anstrengt, men det lyder samtidig også uhyre autentisk, så man som lytter tror på den smerte, der synges om. Alt i alt endnu et velfungerende nummer.

Bandets tidligere flirt med groove er også vendt stærkt tilbage på dette album. Midt i progelementer, særheder og inspirationen fra hjemlandets proggede/psykedeliske Kingston Wall går Convulse også all-in på groovet, som var der sket en parring med Sepultura og Pantera i 90'erne. Og her er det især fortrinligt, at gruppen er en trio, for den plads til dynamik, der er i lydbilledet, gør det virkeligt let at få groovet til at rykke på den helt rigtige facon.

'Cycle of Revenge' er et spændende album med en levende, harmonisk lyd, hvor musikken kommer flot omkring i afkrogene af dødsmetal, doom, prog og alt godt fra pedalbrættet med phasere, delay, wah-wah og mere rumklang, end man anede kunne presses på ned på skive.