6. Dont You Let Me Down (Jericho)
7. Polecat Woman (Three Man Army)
8. I Got The Fire (Montrose)
9. Armaggedon (Axis)
10. Dancing Madly Backwards-Armworth-Myopic Void (Captain Beyond)
1

Den tidligere Mercyful Fate-guitarist Michael Denner er tilbage med et nyt band. Så langt så godt. Bandet spiller ifølge pressematerialet 70’er-hard og prog rock. Stadig godt nok. I infomaterialet fortælles, at Denners Trickbag blev dannet i sommeren 2012. Denner forklarer i den forbindelse:

“It came out of an idea I have had in mind for many years - to create a band in the style of all the obscure heavy albums in my record collection, and to find members with the same passion for the hard and progressive rock of the 70's.”

Hvorfor et coveralbum?

Det har Michael Denner så gjort – og det er sådan set stadig godt nok. Men det er derimod ikke godt nok, at bandet har indspillet et album bestående af lutter kopiversioner af 40 år gamle hensygnede rocksange. Ikke, at der nødvendigvis er en sjæl, der vil opdage, at der er tale om kopisange, for vi snakker ikke ligefrem udødelige klassikere. I stedet er tale om glemte eller uopdagede sange fra bands som eksempelvis Jericho, Tempest, Baker Gurvitz Army, Three Man Army og Axis.

Det er i den forbindelse lidt underligt, at det ikke fremgår af pressematerialet, at der er tale om et album udelukkende med coverversioner af gamle sange. Man kunne i den forbindelse godt forestille sig, at man kunne blive forledt til at tro, at der var tale om nye kompositioner. For netop så ukendte er de sange, som bandet har kopieret og indspillet.

Det er derfor faktisk lidt mærkeligt, at Denners Trickbag sådan udgiver deres coveralbum så at sige undercover.

Bandet

Der er nok ikke tvivl om, at det er sange og bands, som har betydet rigtig meget for Michael Denner i den pureste ungdom, men det er derimod tvivlsomt, om de indspillede versioner af disse gamle sange vil vække særlig stor interesse hos Michael Denners sædvanlige publikum eller hos andre rockfans i øvrigt.

Denners Trickbag består ud over ham selv til dels af musikere, som var inde over Zoser Mez, som Micheal Denner selv var en del af i slutfirserne og starthalvfemserne. Det drejer sig således om trommeslager Kim Hageman og sanger Lars Berthelsen. Herudover består bandet af guitaristen Peter Domtorp Hansen (Petse), der også spiller i Midnigth Blues og af Flemming Muus på bas. Måske som følge af afsættet i Zoser Mez er den nyeste sang på albummet en coverversion af den kun 20+ år gamle Zoser Mez-sang ’Wasteland’.

Musikken

Ser man bort fra albummets lidt særprægede sangvalg og fokuserer på den musikalske udførelse, så er der ikke tvivl om, at der er pænt med guitarsammenspil mellem Denner og Petse med en noget federe guitarlyd, end der var på originalindspilningerne for 40 år siden. Fremhæves skal også Flemming Muus, der spiller fremragende på albummet. Til gengæld virker Kim Hageman en anelse uengageret bag tønderne, og Lars Berthelsen falder desværre også noget igennem på sangen. Det sidste skyldes til dels, at man produktionsmæssigt har valgt at have den meget tørre og effektløse sang, som man havde dengang i starthalvfjerdserne. Det kan gå, hvis man er i besiddelse af et organ som Paul Rodgers, men er man en mere ordinær sanger, bliver det desværre ret tyndt at lytte til i forhold til de effektpåfyldte vokalarrangementer, som man disker op med nu om dage.

Sangene

Alt det kunne så være til at leve med, hvis sangene bare var rigtigt gode. Men det er desværre ikke tilfældet. Det synes tværtimod åbenbart, hvorfor de udvalgte og nyindspillede sange aldrig i de originale versioner har indskrevet sig som klassikere i hard- og prog rock-historien.

Samtidig synes der ikke at have været noget tidspunkt i musikhistorien, hvor der har været mindre brug for et coveralbum. Med alle de musiktjenester, der findes, kan alle de sange, som Denners Trickbag har indspillet, lynhurtigt findes i originalindspilning. Faktisk har noget af det mest interessante i forbindelse med denne anmeldelse været at eftersøge de originale sange på Youtube.