04. Pest Grave
05. Surrounded by the Dead
06. Cast from Heaven
07. Face The Enemy
08. Death Dance
5

Sangskriver og styrmand Henrik Engkjær berettede for nyligt i et interview, at Dissections 'Storm of the Light’s Bane' er det sidste store hovedværk indenfor den tekniske og brutale død/black genre. Og at Engkjærs inspiration og idoler netop skal findes fra 1995 og før, er man da heller ikke i tvivl når Deus Otiosus beskidte musik drøner ud af højtalerne.

Frem for en typisk og moderne digital lyd, er produktionen på 'Godless' bundsolid og groovy udført og som aggressivt holder lytteren i et fast greb. Da undertegnede for få måneder tilbage anmeldte bandet i pumpehuset, var det under overskriften "hooligan metal", og sjovt nok er det sgu stadig den etiket som klæber sig fast til bandet. Deus Otiosus musik får simpelthen adrenalinen til at koge op i kroppen, så kun ens sidste snert af ædruelig fornuft, afholder en fra at slå sin irriterende underbo i gulvet, når Alpha Beat for gud ved hvilken gang drøner ud af lejligheden.

Pest, slanger og døden

Der er langt mellem at danske bands får den følelse frem, og måske skyldes det netop Deus Otiosus’ passion for de gamle helte i Death og Morbid Angel, som gennemsyrer musikken. Og alligevel er Deus Otiosus mere end bare død, men snarere som en kanyle mikset med død, black, thrash og doom, der skydes ind i årerne.

'Snakes of the Low' åbner fandenivoldsk ud med fuld smæk på og understreger fra starten af, at kvintetten kender genrernes virkemiddel, og nådesløst eksekverer musikken uden nogen slinger. Numre som 'In Harm's Way' og 'Surrounded by the Dead' er mere nede i det alsidige tempo, hvor tons tunge rytmer dominerer lydbilledet. 'Pest Grave' er udgivelsen triumfkort, hvor Anders Bo Rasmussens kompromisløse dybe growl virker som et mentalt overfald. I midterstykket toner nummeret ned i et tempo, med en melankolsk passage, som skaber en stemning der ikke er langt fra flere norske black metal bands stil i starten af 1990'erne.

Ingen numre på 'Godless' virker overflødige, men holder alle et gennemført højt niveau som lukkeren 'Death Dance' værdigt slutter ens konklusion af med. Det er 40 minutters raffineret metal, men stor teknisk variation, hvor de skarpe guitarriffs kombineres med masser af soli.

Bands med mod

Deus Otiosus synes at følge det lille udvalg af danske bands som Cerekloth, Undergang, By the Patient og The Cleansing, der søger at bringe fortidens musik frem i et nyt fremadrettet lys, hvor man har mod og vilje til at ville noget med sit udtryk. Bands som tager deres musik og selv sig seriøst, og ikke slutter sig til den scene, der efterhånden alt for længe har trådt vande, hvor det går op i hat og briller, med frontmænd der skal fyre jokes af, og t-shirts der er påklistret med ironiske slogans.

En ny udvikling der kun virker sund, hvis dansk metal fortsat skal ud over stepperne. Og Deus Otiosus skal sgu nok komme ud over de stepper, og virker som et oplagt band til at være Roskilde-festivalens næste års hårde act under opvarmningsdagene på Pavilion Junior Scenen.