Dehydreret legetøjsmetal Populær

08. December 2015

Al-Namrood har kastet al musikalsk saft og kraft bort på en tør og billig ekskursion gennem den arabiske ørken.

Diaji Al Joor
27-11-2015
1

I et interview med Vice fortæller saudiarabiske Al-Namrood, at de aldrig har spillet live af frygt for at blive dømt til døden for deres metalliske gerninger af oliestatens enøjede religiøse styre. Det er derfor med livet som indsats, når Satan bliver vækket i et efter sigende begrænset lydstudie et hemmeligt sted i ørkenen.

Det er naturligvis dybt beklageligt, at vi stadig befinder os i en verden, hvor det overhovedet er muligt at afskrive eller censurere noget som helst ud fra nogle oldgamle dogmatiske forskrifter, men respekt til Al-Namrood for at stå imod og udleve deres mørkeste fantasier. Trods alt.

En mistanke om gruppens ægthed tikkede dog ind på højborgens fællesmail kort før denne tekst tilblivelse, da det tilsyneladende tidligere har vist sig, at mellemøstlige metalbands ikke altid har haft deres aktivitet i det land, som de hævder at komme fra. En anklage, som alså må stå ubesvaret hen – det er i sig selv svært at foretage kildekritik, når musikere forsøger og er tvunget til at være så hemmelige, som tilfældet er. Men tankevækkende er det, at gruppens seneste video, pånær slangerne og udklædningen, meget vel kunne være optaget i Jylland. På den anden side kan det jo være nogle af bandets kontakter uden for Saudi-Arabien, der står bag videoen.

Brugt Fisher Price
Men når man lytter til musikken, er det tydeligt, at den er skabt under særdeles ufordelagtige vilkår. Mest af alt tager bandets femte album 'Diaji Al Joor' sig ud som et kreativt invalideret System Of A Down, som i en sidste desperat handling raider en konkursramt legetøjsforretning, hvor kun de udslidte “prøv mig” Fisher Price-keyboards lægger henslægt tilbage i baglokalet.

Et allerede grotesk udgangspunkt. Men black metal, som de vist egentlig siges at spille, er der ikke meget af, selvom riffene da har inspiration herfra. Ikke dømt på en trueness-skala, men fordi lyden hverken er mørk og ond. Den er fjollet og sørøveragtig. Forsangeren råber som en feberramt Serj Tankian, mens gruppens overdrevne brug af mellemøstlige toner bliver smurt udover den billige discountmetal, så man sidder med fornemmelsen af, at al instumentering er kogt over de samme tre-fire keyboard-indstillinger, optaget gennem en diktafon.

Et skævt smil, og så videre.

Læserkommentarer

En 1 stjernet anmeldelse kan godt komme til at virke lidt arrogant når anmelderen ikke har styr på facts. Diaji Al Joor er ikke Al-Namroods 2. album men derimod deres 5. album. Et simpelt opslag på metal-archives kunne have afsløret dette. Og korrekt musikvideoen er ikke optaget i Saudi Arabien, men derimod i Canada hvor deres pladeselskab har hjemme. Om bandet reelt set kommer fra Saudi Arabien har der været spekuleret noget i, men jeg har ikke hørt nogen endelig konklusion på dette spørgsmål, hvilket vel reelt set også er ligegyldig i en anmeldelse af musikken.

Jeg vil dog medgive at ovenstående musikvideo ikke umiddelbart lyder som et af deres bedre numre, og hvis resten af albummet er på det niveau er det måske ikke en af deres bedre udgivelser. Jeg kan dog anbefale alle der f.eks. lytter til Melechesh at give deres 2 foregående albums et lyt. Ikke for alle og enhver men jeg synes absolut at bandet er anbefaleses værdigt.

Al Namrood