Rotten (feat. Astroid Boys & Jot Maxi)
Elevate
Outside The Box
Buszy
The Storm II
2

Gennem historien har der været en langt række rap-metal-bands. Nogle bedre kendte end andre. Rage Against the Machine og Limp Bizkit er måske de bedst kendte, balancerende i hver sin ende af kvalitetsskalaen. De seneste 10 år har der været forholdsvis stille på rap-metal- fronten. Det har britiske Hacktivist tænkt sig at ændre på.

Kvintetten har eksisteret siden 2011, har luret i skyggen af djent-bølgen og har løbende udgivet fire singler, hvoraf deres cover af Jay-Z og Kanye Wests ’Niggas in Paris’ er bedst kendt. Et nummer, danskerne fik mulighed for at opleve live, da briterne i 2014 spillede support for Korn i Amager Bio. ’Outside the Box’ er briternes debut og består af 12 djentede rap-metal-numre, der desværre alle bærer præg af en mangel på netop det, pladens titel angiver: tænkning uden for boksen.

Den metal-relaterede del af ’Outside the Box’ er ganske generisk. Det er djent, som man har hørt det et utal af gange før fra bands som Monuments, Invervals og alle de utallige andre andenrangs djent-bands. Heldigvis lykkes det til tider for Hacktivist. Der er gode ideer at finde. Specielt de elektroniske elementer giver numrene en ekstra, velkommen kant.

Det bærende element og styrken i Hacktivists musik er Jermaine Hurley og Ben Marvins rappende samarbejde. Det er her, bandet adskiller sig fra horderne. Her, bandet formår at skabe en selvstændig profil. Den britiske accent sender naturligt associationer til Mike Skinner, uden at Hurley eller Marvin på noget tidspunkt nærmer sig den genialitet, Skinner er kendt for. Selvom det er pladens og bandets stærkeste kort, skal der ikke herske tvivl om, at Hurley og Marvin kun er kompetente til deres hverv, ikke mere. Hverken flow eller lyrik er specielt varieret. Havde det ikke være for samarbejdet og det skiftende toneleje vokalerne imellem, var rappen hurtigt blevet triviel.

Måske er Hacktivist bevidste om deres vokalmæssige udfordringer. Der er i hvert fald ikke sparet på gæstevokaler på ’Outside the Box’. Mest prominente er Jamie Graham (Heart of a Coward), der leverer vanlig ondskab og massiv, tung vokal på et af pladens bedre numre, ’Deceiver and Defy’. Hertil har Rou Reynolds (Enter Shikari) lagt vokal til på ’Taken’. Et nummer, der desværre er ret kedeligt, hvor Reynolds' ligegyldige skønsang ikke giver meget ekstra værdi.

Momentvis lykkes det for Hacktivist. ’Elevate’ er et energisk og velskrevet nummer. Her har bandet succes med kombinationen af de aggressivt rappende vokaler og den tunge djent. Nummeret er albummets bedste. Men det var også bandets første single, udgivet i 2013. ’False Idols’ er ligeledes genbrug, udgivet som single i 2014. Et knap så godt nummer, og når nu kvintetten alligevel genbruger, hvorfor så ikke den onde og eminente ’Unlike Us’, som bandet kom frem på i sin tid?

Blandt bandets nye materiale er førnævnte ’Deceiver and Defy’ samt ’Buszy’ pladens bedste. Resten af materialet er ikke decideret skidt, men desværre heller ikke rigtig fedt.

Kort sagt er ’Outside The Box’ en acceptabel debut. Men samtidig en debut, der giver mulighed for en del forbedringer. Bandets force er den markante brug af rap. Hvis Hurley og Marvin får bedret talenterne, er kvintetten allerede et stort skridt mod målet. Trods manglerne lykkes det flere steder bandet at udnytte de eksisterende forcer og komponere gode numre, om det så er nyt materiale eller genbrug.