Det ruller udmærket

Det ruller udmærket

9000 John Doe leverer en udmærket omgang bøllerock på albummet 'Roll With it or Get Rolled Over', men der kunne snildt være skåret ned til en knippelfed EP.

Roll With it or Get Rolled Over
24-06-2011
3

Som indpakningen er 9000 John Does musik ganske simpel og ligetil. Det er en omgang rock 'n' roll, der lige er spicet op med lidt metal og dertil tilsat en vokal, som har en knivspids hysteri over sig, så det får en snert af hardcore. Et interessant tvist, men nok også et sted, hvor der mistes nogle potentielle tilhængere i forhold til en mere almindelig hæs, rock-vokal.

Produktion og mix er sket hos Unit1 Lydproduktion ved Rasmus Jakobsen, og resultatet er rimeligt udmærket, men det er ikke en af de her produktioner, som springer ud af højttalerne med en knytnæve i fjæset. Desværre, for det ville have været storartet til den lettere flabede attitude, som bandet prøver at slippe af sted med.

Skiven, som tæller ti numre og en halv times tid, lægger godt ud med 'Out of Control', hvis åbningsriff i stil godt kan minde lidt om Red Warszawa i 'Den Sorte Garderobe'. Dernæst kommer 'Joyride', hvis bærende riff ved første lyt lød møgirriterende, men det er nærmest umuligt ikke at overgive sig til dét riff efter et par lyt. Det fungerer faktisk supersejt.

Man kan godt blive lidt træt af "Offspring-koret" som det eksempelvis høres på 'Sexy Sixty Nine', som ligger i kølvandet af numre, hvor man som lytter godt kan miste lidt fokus på musikken, da kvaliteten fra skivens åbning er svundet lidt. Men så kommer 'Wanna Roll?' og så rykker maskineriet godt igen.

Det minder lidt om Superchargers debutalbum i forhold til tilgangen til rock 'n' roll, men som nævnt så mangler 9000 John Doe lige et lille løft i produktionen.

På trods af intentionerne om  bare at rocke og ikke gøre det hele så kompliceret, så sælges budskabet bare bedre, når produktionen spiller hele vejen. Eller også skulle lyden have været meget mindre produceret og nærmest have været en båndoptager i en garage. Her ligger det lidt midt i mellem "herlig skramlen" og den "eksplosive produktion" - og så lander resultatet alt i alt også desværre lige midt i på trods af mange gode tendenser i musikken.