5. Temple Of Ahriman
6. The Eternal Eclipse
7. To Carve Another Wound
8. Nail Them To The Cross
9. Where Shadows Forever Reign
3

Der er løbet meget vand gennem de svenske elve siden 2009, hvor Dark Funeral udgav 'Angelus Exuro Pro Eternus'. Deres forsanger gennem mange år, Magnus Broberg (Emperor Magus Caligula), forlod bandet i 2010, men har været tilbage at lave nogle koncerter med bandet. Nu er det dog Andreas Vingbäck, der går under kunstnernavnet Heljarmadr, der gør sin debut bag mikrofonen. Det i sig selv er naturligvis på papiret noget af et skifte og kan være en stor kamel at sluge for nogle fans. Vi nåede akkurat at opleve Dark Funeral med Magnus Broberg en sidste gang på Aalborg Metal Festival i 2009, førend han forlod bandet. Siden så vi dem i 2012 på Sweden Rock, hvor de havde tyske Steve Marbs (Nacthgarm) med. Nu hedder forsangeren så Andreas Vingbäck, og på pladen her gør han det ganske udmærket. Det kan læseren selv høre her på åbningsnummeret 'Unchain My Soul':

Pladen hedder 'Where Shadows Forever Reign' og er en solid tilbagevenden for de svenske sortmetallere, der har raseret miljøet i over 20 år. De var et af de svenske bands, der brød Norges monopol på genren tilbage i starten af halvfemserne, og de har sammen med Marduk sørget for, at Sverige ikke har overgivet sig i den nordiske kamp om den mørke musik.

Med 'Where Shadows Forever Reign' tager Dark Funeral os rent visuelt med tilbage i tiden. Når man ser coveret, er det svært ikke at få associationer til Emperors 'In the Nightside Eclipse', Dissections 'Storm of the Light's Bane' Bathorys 'Nordland I' og Nordland II' eller Dark Funerals egen debutplade 'The Secrets of the Black Arts'. Sidstnævnte er så vigtig, at den nåede en top 5 her på redaktionen, da der skulle laves en sådan over svenske black metal-plader. Det er da også netop kunstneren Kristian Wåhlin, bedre kendt i de kredse som Necrolord, der står bag coveret til Dark Funerals nye plade, som også står bag alle nævnte pladecovers. Det giver præcis de nostalgiske fornemmelser, som bandet utvivlsomt ønsker, at fans får, når de ser coveret. For trods ny forsanger er alt ved det gamle.

Musikken er heller ikke langt derfra. Der er en klassisk Dark Funeral-lyd over pladen, der er produceret af Daniel Bergstrand, der også har skruet på knapperne for Dimmu Borgir, Behemoth og In Flames for blot at nævne nogle af de store navne, han har arbejdet med. Han var også manden bag pulten på Dark Funerals forrige plade, hvorfor samarbejdet selvfølgelig falder begge parter meget naturligt. Det er heller ikke svært at høre, at det er samme mand, der står bag de to plader samt de andre bands, som han producerer. Der er den tykke, fyldige og vellydende klang på hele pladen.

'Where Shadows Forever Reign' starter stærkt med sangen 'Unchain My Soul', der er et af pladens stærkeste numre. Der er også den udmærkede 'Temple of Ahriman' og 'Nail Them to the Cross', der har været ude i længere tid. Sidstnævnte kan læseren nyde musikvideoen til her:

Tempomæssigt er Dark Funeral svære at placere. De ligner lidt deres landsmænd fra Hypocrisy, der bevæger sig i dødsmetalsfæren, men har samme temposkift. Der er både hurtige numre og mere tilbagelænede, melodiske numre. På 'Where Shadows Forever Reign' er det klart de melodiske numre, der fænger mest. Det virker, som om de hurtige numre er mere forceret og placeret for ligesom at legitimere pladen som black metal. Det er helt unødvendigt. For de melodiske klarer det så ganske udmærket på egen hånd.

En lille anekdote om Hypocrisy, som fans af Dark Funeral nok allerede ved. Magnus Broberg, der forlod Dark Funeral forud for denne plade, var også forsanger i netop Hypocrisy på deres tre første skiver, førend han skiftede til netop Dark Funeral, og guitarist og sangskriver i Hypocrisy, Peter Tägtgren, overtog så selv mikrofonen derfra. Dette blot nørdet info. Den nye forsanger Andreas Vingbäck har samme dybde i sin stemme som netop Tägtgren, der blandt andet kan høres på omkvædet i 'Nail Them to the Cross'.

Pladen er en god tilbagevenden for Dark Funeral, der har været fraværende på grund af det mindre drama, der var med den nu tidligere forsanger. Men grundlæggeren Mikael Svanberg, kendt som Lord Ahriman, har skrevet en ganske udmærket plade, der kaster Dark Funeral tilbage i den relevante pulje af bands fra halvfemserne. For mens den oser af nostalgi, så er der også de gode numre derpå. Ikke mindst den afsluttende titelsang. Den kan høres her:

Vi kan glæde os over, at Dark Funeral gæster Danmark hele to gange i indeværende år. De spiller koncert på Copenhell lørdag d. 25. juni 2016, og så vender de tilbage på turne med brasilianske Krisiun i efteråret, hvor de rammer Voxhall i Aarhus onsdag d. 12. oktober 2016. Devilution rapporterer naturligvis fra begge koncerter.