Dybde i mørket

Dybde i mørket

Hessian fra Belgien spiller på sit debutalbum en forfriskende omgang varieret og kaotisk blanding af hardcore, black metal, punk og sludge på en stærkt vanedannende vis.

Manegarmr
27-05-2013
5

Når belgiske Hessian skriver på sin Facebook-profil, at bandets musikalske genreplacering er "punkmetal", så kunne det næsten ikke være mere misvisende, når man sidder med bandets fortræffelige debut 'Manegarmr' i hånden. For her lugter musikken nu langt mere af hardcore i en møgbeskidt sludgy lyd, som peppes op af en del riffs, som skeler kraftigt mod black-metal-tremolo-picking.

Trommerne er på de hurtige numre konstant i gang med interessante rytmeskift og har sin del af æren for den vellykkede hektiske stemning. Men produktionen har også en meget stor del af æren for Hessians succes med dette album: Tomas Skogsberg har nemlig i det klassiske Sunlight Studio mixet denne skive til rådden vellyd.

Velkomponerede stilstifter

Sangene er varierede og skifter lystigt rundt mellem up-tempo numre, midtempo-groove og så det helt slæbende afsindigt tunge tempo. Hessian slipper afsted med det på en måde, så man forbavses over, hvor godt de pludselige skift i stilen klares. Igen må produktionen nævnes, for det er her det hele bindes sammen: der er plads til at det lyder beskidt, råt og kaotisk uanset, om der spilles hurtigt eller langsomt.

Hessian kan også findes under navnet Hessian A.D, da bandet ikke må kalde sig Hessian i USA pga. da et andet band havde rettighederne til navnet der. Det er underordnet for musikken, men det må nævnes, da der ikke skal være nogen som går udenom belgierne, som har ramt noget helt rigtigt med sin musik, der har lidt The Secret eller Nails over sig, men pakket i en lækker og endnu mere "rådden" svenskerdødslyd end den huskes fra fx Entombed og Dismember først i 90'erne.

Og den lille tvist med guitarriffs med black metal-stil gør også kun godt for musikken på samme måde som de helt tunge og sludgede elementer gør det. Lad kaos herske - dyk ned i Hessians mørke dyb af rådden lyd.