8. Swing The Pendulum
9. Turn Or Burn
10. Metamorphosis
11. Baptized In Bong Water
12. Disownment
5

The Burning er et glimrende groovemetalband fra Århus, som har haft en temmelig enkel tilgang til det at spille metal: Tungt og enkelt. Til tider har det måske været lidt for enkelt til helt at holde til pladeudgivelser, men live har man nu altid fået valuta for pengene fra denne kvartet.

'Hail the Horde' er på trods af det bandets tredje studieudgivelse, og er intet mindre end en triumf.  Less-is-more syntes at have formlen tidligere, og det virker nærmest som om de har gjort sig endnu mere umage for at holde det simpelt på denne skive. Alligevel er der blevet plads til mere melodi og et væld af små detaljer, så måske er grunden til det lyder så enkelt og ligetil, at denne århusianerbande er blevet bedre til at skrive numre, for det er jo set før, at dét, som ser så legende let ud, oftest er det sværeste.

Der er ikke ét kedeligt nummer på pladen, som afveksler godt mellem det tungt groovende og det melodiske. Sidstnævnte dele kan faktisk godt minde en smule om The Haunted, og begge band har da også et ønske om at skære ind til benet. Burning har i den forbindelse også gjort et nummer ud af, at studiets få-en-bæ-til-at-ligne-en-bøf-pop-stars-snydemaskiner er forblevet slukkede under hele optagelsen. Det gør ikke udgivelsen mindre imponerende.

Enkeltheden til trods er der nu alligevel fundet plads til et par gæsteoptrædener fra hhv. Scott og Bjørn Jensen fra Dawn of Demise på titelnummret og fra Søren "Nico" Adamsen fra Artillery på 'Wolf Moon'. Sidstnævnte er klart det nummer, som har fået mest ud af besøget, for Adamsens rene vokal er med til at give en mere storladen stemning, som er en fin variation af The Burnings  flammekastermentalitet. Dén er Jensenbrødrene mere i tråd med...

Det kan godt være, at at pladen opfordrer til at hylde horden, men bandet skal ikke desto mindre hyldes mest ligeså meget for denne livgivende danske metaludgivelse. Karakteren ligger et sted mellem fire og fem, så herfra rundes der op. Hil!