LG til UG

LG til UG

På det andet album har Firespawn flyttet deres lyd og sangskrivning, og det er der kommet et intenst og svært catchy dødsmetalalbum ud af fra svenskerne med LG Petrov i front.

The Reprobate
28-04-2017
4

Den lidt mørke lyd på Firespawns første album, 'Shadow Realms' fra 2015, hvor bandet lød temmelig tro mod den svenske dødsmetallyd, som bandets frontmand i LG Petrov har været med til at skabe med Nihilist/Entombed, er blevet mere klar og defineret på 'The Reprobate'. Det har givet en klarhed, som får riffene til at stå tydeligere frem, og med det er det faktisk blevet en mere brutal lyd, for disse riff er heftige som bare pokker, mens trommespillet virkelig er imponerende intenst og bærer energien i musikken fornemt frem.

I anmeldelser af Entombed/Entombed A.D har man i mange år tit stødt på beskrivelser af den karismatiske Petrov, der antyder, at man ved, hvad man får f råbende udgydelser fra ham. Oftest positivt ment, men også med en henvisning til, at han har fundet sin stil. En stil, man som lytter meget let genkender og sætter pris på. Men det er alligevel fedt at høre vokalpræstationen her på dette album, for til tyder er det onde growl, der præsteres, slet ikke til at forbinde med hukommelsens opfattelse af Petrov-vokalen. Han har virkelig presset sig selv, og leverer vilde growls, som det gøres på fx 'Left Hand Path' – Entombed-debutskiven – men også andre varianter af grumt growl, der slet ikke lyder som noget, vi har hørt fra svenskeren før. Det er pissefedt og med masser af fylde, og så ligger det bare godt i mixet, der med den nævnte klarhed dermed er tro mod alle instrumenternes bidrag til helheden.

Albummet kommer rigtigt godt fra start med 'Serpent Ocean' og 'Blood Eagle', hvor riffene bliver voldsomme og guitarlirede, som var det et Vital Remains-nummer fra 'Icons of Evil'. Nummeret 'Full of Hate' bringer fed stemning med ind i nummeret. Den første håndfuld numre er fremragende, men senere kommer der desværre et par mere jævne numre som blandt andet 'Death by Impalement', hvis omkvæd det måske nok er let at huske, men alligevel som samlet sang ikke er meget mere end gennemsnitligt godt Men det tunge titelnummer og den store finale i 'Nightwalkers' bringer siden albummet overbevisende i mål.

Man kan godt høre, at det er det samme band, der udgav 'Shadow Realms', men ændringen i produktionen er interessant, for selvom flere ting bestemt lyder svensk, så er det, som om Firespawn denne gang har ladet inspirationerne fra sangskrivningen blive mere amerikanske, og tidlig Morbid Angel synes især at måtte have spøgt i øvelokalet, da 'The Reprobate' blev skabt. Og så synes der at være en større vægt på at skabe hooks.

Firespawn lyder meget mere som et band, der er klar til at være et rigtigt band, og ikke bare LG Petrovs sideprojekt til afladning for den værste dødsmetaltrang. Det her er godt! Absolut klassedødsmetal.