8 Heavens Little Devil
9 Civilized Monsters
10 Sickening
11 Was That What You Wanted
3

Der er gået tre år, siden Pretty Maids' seneste egentlige studiealbum, det ganske fine ’Motherland’. Nu er ”tøserne” så klar med 'Kingmaker'.

Albummet lægger ganske stærkt ud med en pompøs åbning med gregoriansk kor og markante trommer i ’When God Took a Day Off’, der er en melodisk power metal-sang, der varsler godt. Endnu bedre bliver det i titelsangen, hvor der bliver skruet op for både ambitioner og tyngde i en herligt hård sang, som passer godt ind i Pretty Maids'univers.

Forbandet
Allerede på tredje sang bliver lytteren herefter udsat for det første af albummets flere totale fejlskud. ’Face the World' er en fesen popballade. Det er fint med ballader på heavy metal-album. I firserne var det som bekendt metalbands, som skrev og indspillede de helt store balladesucceser. Men ’Face the World’ er ikke en metalballade. Det er en popsang, der sagtens kunne blive spillet på P3 ved siden af Lukas Graham og Medina. For måske netop at gøre den klar til medier som P3, er der igennem sangen den hæsligste keyboardunderlægning, jeg længe har hørt.

Efter ’Face the World' vender vi kortvarigt tilbage til normalen med ’Humanize Me’, der er en hard rocker, der uden at imponere voldsomt fungerer udmærket i vekslen mellem et råt riff og et melodisk omkvæd. Men følelsen af glædelig hjemkomst er kortvarig, for allerede i efterfølgeren ’Last Beauty on Earth’ er den igen og for alvor helt gal. Der er tale om en lighter-ballade af laveste karat med kliché på kliché. Stilen er Mike Tramp solo. Et oplagt albumlavpunkt, om end det foregår i hård konkurrence med sangen ’Heaven's Little Devil’, der lyder som noget, Remee fra X Factor kunne have været inde over som komponist. Det er virkeligt slemt.

Men så har vi også rundet albummets dårligdomme. For der er fine ting at hente i den Kiss-lydende ’King of the Right Here and Now’, popmetal-sangen ’Bull’s Eye’ og afslutningssangen, hard rockeren ’Was That What You Wanted’

Fortryllet
Og indimellem dem finder man så albummets absolutte højdepunkt i form af den episke ’Civilized Monsters’. Sangen begynder med rolig guitar og følt vokal, inden et mosteriff tager over. Et rockende vers bringer sangen videre i en fin lille bridge over til et overmelodisk omkvæd, der på trods af kontrasten til resten falder fint ind i konteksten. Det er en stor sang i Pretty Maids' katalog!

Det er således en noget blandet fornøjelse at komme igennem ’Kingmaker’. Man kan med rette mene, at Pretty Maids altid har været en blanding af metal og pop med forbilleder som Thin Lizzy og Kiss. Men det er, som om balancen for ofte tipper til den forkerte side på ’Kingmaker’.

Pretty Maids' tidligere keyboardspiller Morten Sandager har efter 10 år forladt bandet i år og er blevet erstattet af Chris Laney på såvel keyboards og guitar. Ellers er besætningen uændret siden ’Motherland’ og består naturligvis af de to gamle hanelefanter Ronnie Atkins og Ken Hammer samt Rene Shades og Allan Tschicaja på henholdsvis bas og trommer.

Generelt skal det understreges, at bandet spiller fremragende på ’Kingmaker’. Sangskrivningen er egentlig også udmærket, selv om det, som det fremgår, ikke er alle sangene, der har ramt det rigtige medium. Måske skulle Pretty Maids overveje fremover kun at udgive dobbeltplader, så de hårde sange kunne være på den ene, og al poppen kunne være på den anden.