7. Question Everything
8. Hell to Pay
9. Digging My Own Grave
10. Meet My Maker
11. Boots and Blood
2

Five Finger Death Punch blev grundlagt i 2005 i Las Vegas, Nevada og er dermed kun 10 år gamle. Deres kurve er for opadgående, og de har i den periode udsendt seks plader. 'Got Your Six' er således den seneste, der kommer, efter at bandet udgav to plader for to år siden. Kernen i bandet er stadig nogenlunde intakt, idet forsanger Ivan Moody, trommeslager og grundlægger Jeremy Spencer samt rytmeguitarist Zoltan Bathory (fantastisk navn, i øvrigt) stadig er med. Kun på leadguitar og basguitar har der været udskiftninger. Bassist Chris Kael medvirker nu på sin fjerde plade, mens leadguitarist Jason Hook er med på sin femte. Der er altså ikke tale om et band, hvor svingdøren kører i højt tempo.

Ret hurtigt kom de på turne med KoRn, All That Remains m.fl., og ad den vej har de formet deres musikalske udtryk omkring netop nogle af disse amerikanske navne. Slipknot kan man for eksempel tydeligt høre inspirationen fra i singleudspillet 'Jekyll & Hyde', som læseren kan nyde her:

Den mere melodiske del kommer så til udtryk på den efterfølgende 'Wash It All Away', der er præcis lige så forudsigelig, som de andre sange er på pladen. Five Finger Death Punch er så ærkeamerikanske i lyd, produktion, tekster, visuelle udtryk og så videre, at man tvivler på, om det nu er oprigtigt, eller det er en karikatur af selvsamme model. Påklædning i musikvideoer, fremtoning og alt det, der hører med i pakken, er med her. Den grumme vokal, der afløses af en mere ren og poppet variant i verset, så der appelleres til både de fans, der gerne vil have det hårdt, og deres kærester og venner, der hellere vil have en socialt acceptabel variant. Det er helt tydeligt på 'My Nemesis', hvor det flere steder minder om Nickelback, men så bliver det så sandelig afløst af en mere råbende vokal.

Man kan ikke tage fra Five Finger Death Punch, at de har et godt groove på flere af sangene, men selvom produktionen er tyk, og lydbilledet bestemt ikke mangler noget, så bliver det desværre lidt for ensformigt og anonymt, til at pladen sådan for alvor sætter sig.

Hvis man i forvejen har ladet sig henrykke af Slipknot, så virker 'Got Your Six' desværre blot som en blodfattig variation over samme tema, som drengene fra Iowa har gjort før og gjort bedre med mere oprigtig nerve end Five Finger Death Punch, der mere lyder, som om de efterligner en model, de ved virker. For lad jer endelig ikke narre. Denne plade vil afgjort sælge stort i hjemlandet og skaffe masser af fans, for den genre tørster efter udgivelser, og markedet er tilsyneladende umætteligt.

Udfordringen for Five Finger Death Punch er at få knyttet den næve og slået sig fri af forgængernes skygger. De er dog så patriotiske, at deres fans næppe har tænkt sig at vende dem ryggen. For det ærkeamerikanske gennemsyder hele bandets virke. For nogle år tilbage drog de til Irak og spillede en række koncerter for de amerikanske tropper, og den slags afføder naturligvis loyalitet hos deres fans i hjemlandet.

Deres barske udtryk krydret med de indre dæmoner, de synger om og kæmper imod, er en fantastisk, men også, mistænker man, kalkuleret cocktail. Med titler som netop førnævnte 'Jekyll & Hyde', 'I Question Everything' og 'Meet My Maker' er det ikke svært for læseren at gætte, hvilke teamer forsanger Ivan Moody synger om på denne sjette plade.

'Got Your Six' er ærkeamerikansk metal, der er for forudsigeligt og har for få højdepunkter, til at man som lytter for alvor kan fortabe sig i pladen og høre den om og om igen. Der er dog få sange derpå, deriblandt singlen, som vil gøre det godt til deres koncerter, og de trækker utvivlsomt fulde huse i USA. Der vil nok også være rigeligt med unge fans på Tap1, når de gæster Danmark fredag den 6. november 2015.