4. As Raw Hell
5. Underestimate And Fail
6. Emissaries
7. Seven More Needles
8. Separate Part, Separate Art
2

Solekahn fra Frankrig blev dannet tilbage i 1998 og udgav deres debutplade 'The Great Divider' i 2004. Den blev vel modtaget i hjemlandet, og fremtiden så lys ud for Solekahn. Desværre blev den ikke umiddelbart fulgt op. Tværtimod. Solekahn gik nærmest i dvale og brugte ifølge bandet selv seks år i perioden 2006 til 2012 på at skrive musikken til den opfølgende plade, der blev udgivet sidst i 2013. Pladen har fået titlen 'Nightlights' og er en spændende størrelse.

For 'Nightlights' og Solekahn er umiddelbart dødsmetal. Franskmændene har dog fået den ide, at der skal eksperimenteres med forskellige lydeffekter og anderledes måder at skrue sange sammen på. Det bliver tydeligt allerede på sangens andet nummer 'Silence Until Chaos', der er progressiv og anderledes i sin brug af effekter, og den varer da også over ni minutter. Det står i skærende kontrast til de andre numre, hvor Solekahn fokuserer på at spille rendyrket dødsmetal, der leder tankerne hen på f.eks. Nile eller Suffocation.

Der er dog et stykke vej op til nævnte bands, for Solekahn har ikke samme tyngde og slagkraft i musikken. Netop de føromtalte lydeffekter falder på nogle mærkelige tidspunkter, hvor de sommetider piller momentet ud af sangene i stedet for at fungere som en ekstra dimension, der tilføjer flere lag til musikken. Her er der stadig noget at arbejde med for Solekahn.

På titelnummeret får de dog momentvis tingene til at fungere, og den er nærmest en avantgarde-version af noget, Nile kunne finde på at lave. Der er derfor både gode og dårlige ting på pladen, og der er nok ingen tvivl om, at det er en plade, der kræver lidt tid, før man sådan for alvor kan danne sig et indtryk af den. For den virker rodet ved de første gennemlytninger og kan ved første møde virke meget speciel.

Det groove, som de rammer i bl.a. titelnummeret og 'Raw As Hell', gør dog, at det ikke er helt forgæves, det Solekahn laver. Er man frisk på at udfordre sig selv en anelse, så er fransk undergrund måske lige den niche, der trænger til at blive gravet ned i. Her er Solekahn i hvert fald leveringsdygtige i materiale, der nu er tilgængeligt i Danmark, da de har skrevet kontrakt med danske Mighty Music. Denne anmelder mener dog, at de godt kunne trænge til at få finpudset deres udtryk og gjort næste plade mere helstøbt og fokuseret. De mange effekter gør, at helhedsoplevelsen bliver noget rodet.

Er du nysgerrig efter mørk dødsmetal med et twist, så lyt til åbningsnummeret på 'NIghtlights', her med bandets officielle musikvideo.