Hamskifte

Hamskifte

A Storm Of Light foretager lidt af et stilskifte på dette udspil. Resultatet er ganske vellykket.

Nations To Flames
16-09-2013
4

A Storm of Light er dannet af Josh Graham, som er indehaver af nogle ganske respektable postmetalliske skalpe: Han var med til at danne Red Sparowes, og han har lavet visuals til mægtige Neurosis. Red Sparowes forlod han dog for at kunne koncentrere sig om netop A Storm Of Light, hvilket har båret frugt, da A Storm Of Light har opnået en vis anerkendelse, selvom det stadig bliver beskyldt for at stå lidt i skyggen af førnævnte orkestre.

Måske derfor har Graham & co. skiftet musikalsk ham med 'Nations To Flames', for stilen er nu mere industrial end noget som helst andet. Det indadvendte og jordslåede er blevet erstattet af flænsende distortede guitarer, der på bedste industrielle vis har en meget digital kvalitet over sig. Vokalen er sovset ind i effekt og giver mindelser om Al Jourgensen og er igen med til at understrege det industrielle. Stilskiftet er dog ikke gået ud over A Storm Of Lights evne til at skrive stemningsfulde og maleriske sange. Musikken er tung og knasende, riffene er varierede og afløser hinanden på naturlig vis.

Sange som 'Apostles Of Hatred' og 'Fire Sermon' nærmer sig det hitagtige i riffvalg og sangopbygning. Stemningerne på de to sange er dog stadig meget dyster, selvom sangene ikke lyder som hinanden. Og det er nok pladens største styrke: Variationen mellem numrene, samtidig med at der er en sammenhængende stemning. Man finder også mange lydkollager og samples som meget musikalsk og delikat er sat sammen med den håndspillede musik, og det i høj grad dem, der er med til at binde 'Nations To Flames' sammen.

Skal man kritisere udgivelsen for noget, så er det at den hæse og effekttunge industrialvokal godt kan blive lidt enerverende i sin monotone råben, og måske derfor kunne albummet godt have været et par sange kortere. Alt i alt sker der dog så meget i resten af musikken, at det ikke bliver et stort problem, for overordnet set er 'Nations To Flames' en meget velskrevet og ubesværet plade, dens tunge riffs og dystre stemninger til trods.