4. Curses Scribed in Gore
5. Crumbling Insanity
6. Summoned into Euphoric Madness
7. Evoken Vulgarity
8. Retribution in Eternity
4

Det virker egentligt lidt sært, at have kravlende, slæbende doom på lydsiden og så tekster inspireret af den spanske horror-film serie 'The Blind Dead', men sådan ser verden nu engang ud for finske Hooded Menace, der kan fejre 5-års jubilæum i år. Og så alligevel ikke - for horror-universet dækker for eksempel også zombier, der jo gerne kommer sløvt krybende.

Men faktisk har bandet sat tempoet lidt op denne gang med det tredje album 'Effigies of Evil' - et udsagn, der dog heller ikke skal lægges så meget i, at man skal forvente grind og blastbeats. Det bliver lidt mere rocket nogle få steder, hvor tempoet sættes lidt op og så minder det lidt om noget fra ligeledes finske Convulses andet album. Og det er nu ikke så skidt for de simple, fede og "typisk finske" melodilinjer lægger sig samtidig fornemt indover musikken.

Overordnet så kan bandet ikke løbe fra prædikatet "doom", for det er stadig krybende og stemningsmættet musik, som bandet endda selv beskriver ganske rammende via sine inspirationer, der tæller tidligt Cathedral, Winter og Asphyx. Og så som nævnt også det her temmelig finske varemærke på de seje, halvskæve melodier, der lægger sig smukt ind over de nedstemte rytmer.

Hooded Menace begejstrede fornylig på Kill-Town Death Fest, og selvom der er folk i redaktionen, der mener at det er blevet et lige vel løssluppent tempo på 'Effigies of Evil', så er der stadig rigeligt med passager, hvor der er langt mellem lilletrommeslagene, hvor det fungerer rigtigt fint med skiftene til de lidt mere uptempo-stykker, der i anden sammenhæng ville kaldes pænt gumpetungt. Men her rykker det godt efter de fine, atmosfæriske stykker. Og så svinger det nu også ganske af og til på god svensk manér - a la Edge of Sanity anno 'Unorthodox'.

Skiven varer 51 minutter og man skal godt nok være overordentlig kritisk, hvis nogle af de minutter skal kaldes for fyld i forhold til resten, for det er velkomponerede sange, som kommer gennemtænkt fra start til slut på hver enkelt track. Og det i en fyldig lyd, der klæder det let gurglende og kraftigt "reverbede" growl på toppen. Vokalen passer sådan set meget godt med de horror-historier, der fortælles i teksterne, så måske er mixet mellem doom og horror ikke så fandens sært alligevel. Og uanset hvad - musikken er fed. Punktum.

Relapse Records har fået for vane at lave udmærkede "lyrik-videoer" og således også til Hooded Menace - her er 'Evoken Vulgarity":