Huldrens lokkende sang Populær

http://devilution.dk/media/reviews/photos/thumbnail/680x680s/fb/ba/50/Huldre-Tusmrke-Frontcover-900-72-1477319531.jpg
24. Oktober 2016    

Huldre har sendt et gennemarbejdet og seriøst album på gaden med 'Tusmørke', der elegant væver folkemusik og heavy metal sammen.

Kunstner
Titel
Tusmørke
Dato
03-11-2016
Trackliste
1. Jagt
2. Hindeham
3. Varulv
4. Underjordisk
5. Skiftning
6. Fæstemand
7. Mørke
8. Tæring
9. Nattesorg
Karakter
4

I Danmark er det de færreste, der ikke ved, hvem Huldre er. De så dagens lys i 2006, og nogle år senere var de klar med en demo, hvor de i mellemtiden havde brugt god tid på at forme den lyd, som nu her ti år senere betyder, at de er klar til at sende deres andet album 'Tusmørke' på gaden.

Først blev det til deres selvbetitlede demo i 2010, og så kom debutpladen 'Intet Menneskebarn' i 2012, hvor tingene begyndte at tage fart. Det var dog i 2014, hvor det for alvor slog gnister for Huldre i den danske andedam. De deltog i Wacken Metal Battle og endte såmænd med at vinde det hele herhjemme, hvorefter de satte trumf på ved at blive nummer tre i den internationale konkurrence på selve Wacken Open Air. Samme år blev det til optrædener på Royal Metal Fest i Aarhus og Aalborg Metal Festival. I 2015 var der så lidt mere stille om Huldre omend de dog gav koncert på Copenhell. Så med bare én plade må det siges, at Huldre har formået at gøre et navn ud af sig selv.

Derfor kan det da også undre, at de tilsyneladende ikke har kunnet finde en sikker havn til deres nye plade 'Tusmørke'. For faktum er, at de har udgivet den uden hjælp fra et pladeselskab. Når man tænker på, at det pladeselskab, der tidligere har givet pladekontrakter i Wacken Metal Battle, selveste Nuclear Blast, der har blandt andre Eluveitie og Korpiklaani i deres stald, så undrer det alligevel en del, at de ikke har vist interesse. Det har de måske også, men åbenbart ikke nok til, at det har båret frugt nok til et samarbejde.

Når man lytter til 'Tusmørke' bliver det da også klart, at det er et seriøst band, der næppe lader sig spise af med en pladekontrakt, hvor det er bandet, der skal give pladeselskabet penge og ikke omvendt. Måske netop derfor udgiver de den selv. Integriteten er i behold, hvilket også kan høres. Huldre er dybt forankret i folkemusikken og hele den tematik, der er omkring de gamle folkeviser. Flere af teksterne er inspireret herfra, hvor forsanger Nanna Barslev så har vævet dem ind i sit eget lyriske univers, der er lige dele heltekvad og fortællinger fra skoven med trolde, varulve, ungmøer og jagtens folk.

Huldre synger (naturligvis, fristes man til at sige) stadig på dansk. Det er tydeligt, at de kan og vil folkemusikken. De kan deres håndværk og udsender med 'Tusmørke' en plade, der emmer af professionalisme fra start til slut. Produktionen er mærkbart bedre end på debutpladen og det lyder til, at Huldre har arbejdet meget med deres kompositioner.

Metallen fylder heldigvis stadig, omend der er god plads til såvel violin og drejelire. Det er tydeligt på den messende stemning på eksempelvis 'Nattesorg', hvor violinen får lov at agere solostykke det sted, hvor en guitar normalt ville få plads. Det er også tilfældet på en af pladens bedre nummer i den otte minutter lange 'Fæstemand', hvor violinen også har en fremtrædende rolle. Netop den sang kan høres her:



Netop inkorporeringen af metal er tydelig på 'Hindeham', hvor Huldre går over i decideret black metal, hvor både instrumenter og vokal vrider sig i samme smertensskrig, som deres norske genrefæller normalt gør sig. Et tydeligt eksempel på, at Huldre både har valgt og tør at tage flere chancer på 'Tusmørke' end på debutpladen, og det viser, hvor sikre de er blevet i deres sangskrivning. Man fornemmer en god portion selvtillid.

Levende hegn

Der er nemlig mere og andet end blot black metal, violin, drejelire og dansk vokal at finde på 'Tusmørke'. Der er også en god portion guitar på eksempelvis 'Mørke', hvor der bliver skruet op for metallen, og så er der den rockede 'Tæring', hvor guitaren minder om, tør man sige det, tidlig Volbeat. Senere i sangen bliver den mere thrashet og det med til at underbygge førnævnte antagelse om, hvor sikre Huldre er blevet i deres håndværk. De kan deres fag, de eksperimenterer og viser en spændvidde, vi ikke har set før og her fire år efter debutpladen er de klar til at vise omverdenen, hvor meget de er vokset siden de spæde dage i 2012.

Der er sket noget på de fire år. Sangene er bedre. Produktionen er bedre. Hele pladen fornemmes at være gennemarbejdet fra start til slut, hvor der ikke er overladt meget til tilfældighederne. Hverken musikalsk eller visuelt på cover og billeder og hvis man er til folkemetal er der ingen vej udenom Huldres 'Tusmørke'. Alene af den årsag, at genren i Danmark ikke har særlig mange bands, så står Huldre kun desto mere ud, idet de sender en god plade på gaden med nogle ganske fornuftige sange og kun ganske lidt fyld. Den burde sikre rigeligt med afskårne grene og bare tæer på scenerne rundt om i Europa i 2017.

Læs også vores 'Smuglytning' af pladen, hvor vi gennemgår numrene enkeltvis.

OBS: Husk at der er releaseparty på Loppen d. 3. november. Læs mere om det her.

Læserkommentarer

Der er endnu ikke nogen kommentarer fra brugerne her