6. "Year Zero"
7. "Idolatrine"
8. "Body and Blood"
9. "Depth of Satan's Eyes"
10."Monstrance Clock"
4

Som et tegn på, at Ghost-konklavet har valgt en ny samling salmer, stiger der i disse dage den sorteste røg op fra skorstenen på den svenske paves hellige kirke - den udvalgte enstemmige forsamling af the Nameless Ghouls med Papa Eremitus II som ceremonimester har besluttet, at den nye pilgrimsfærd for de religiøse lærde skal gå over stemningsmættede, pompøse og dunkle symfonier. Man hører således flere referencer til tempelordenen The Beatles frem for de tidligere tiders tilbedelse af de okkulte ypperstepræster Blue Öyster Cult og Mercyful Fates efterladte relikvier.

Hvor det i bandets første testamente 'Opus Eponymous' var den seksstrengede harpe, der med dæmoniske toner førte an i prædikenen, har der lagt sig en tyk røgelse af symfonisk orgel over musikken, og selvom det naturligvis er en stor synd, kan man heller ikke lukke øjnene for, at den svenske rock-inkvisition (som ingen forventede) kan komponere et smukt requiem. Denne gang er det bare det gregorianske kor, der messer de 10 bud med en tostemmig snert af vækkelsesprædikanterne Simon and Garfunkel - naturligvis med betydelig mere gammeltestamentlig brutalitet.

Et liv efter debuten

Trods disse kvaliteter vil det nok ikke være med evangeliet 'Infestissumam', at Ghost opnår umiddelbar rockhelgen-status, eftersom man savner de åbenlyst kanoniske salmer. En sang som 'Ghuleh/Zombie Queen' eller 'Year Zero' har efterlivskvaliteter, men vil ikke være et guddommeligt messehøjdepunkt med samme hellighed som 'Ritual' eller 'Stand By Him', der straks naglede sig fast og spredte budskabet om den uhellige sekstets sakramente.

Tiden er nu til indadvendte bønner, eftertanke, detaljerede musikalske ornamenter og samtidig afholdenhed fra de indlysende harmoniske fristelser, der straks korsfæster sig i øregangene - og netop modet til at vende ryggen til det verdslige livs evige jagt på hurtige omkvæd og lette riffs er årsagen til, at dette skaberværk, når det med tiders henrullende gang bliver lettere at være profet, vil blive anset for et skrift med samme gyldighed som første kanoniske bog.

Gudskelov behøver Ghost altså ikke gå en decideret canossa-gang for at bede om syndsforladelse hos deres efterhånden ganske store menighed, men omvendt vil de nok heller ikke hente nye disciple blandt hardrockens tilbedere, og en del vil formentlig føle sig forrådt, fordi de stod med forventninger om en hård andagt lig fortidens dyder, og ikke denne salige nadver.

Læserkommentarer

Helltrucker, Larsen og Hammerside! 1000 tak for rosen - var jeg ikke sådan en ond-i-sulet metalskribent, ville jeg naturligvis være en smule forlegen :-)

Jeg bukker og takker!

Anders Molin, denne anmeldelse er noget af det fineste, jeg nogensinde har læst på dansk. Hvor er det fedt, at Devilution kan byde på så inspirerede skribenter, der i den grad giver os læsere kvalitet i stedet for at køre på rutinen. Keep up the very good work.
PS: Jeg er forresten gymnasielærer i dansk og kunne godt finde på at udsætte mine elever for den her, næste gang de skal øve sig i sproglig karakteristik ;-)

Vidunderligt velskrevet

Dejligt med den sproglige kreativitet.