Widower
Room Full Of Eyes
Chinese Whispers
I Wouldn't If You Didn't
Parasitic Twins
4

Når man er ude at interviewe musikere om deres seneste udgivelser, er klichésvaret "at den er tungere og mere melodisk" end den forrige (hvis en sådan altså er lavet). Den kliché bliver jeg nødt til at støve af når jeg skal beskrive den seneste Dillinger Escape Plan-plade, for det er netop hvad den er.

Bandet har fået ryddet op i det kaos der tidligere har hersket i deres musik, og selvom man stadig finder det hurtige Dillinger Escape Plan som man kender det, er der på denne udgivelse, er denne plade meget mere ligetil, og det klæder musikken. Især melodierne har fået en fremtrædende plads, og Greg Puciatos specielle rene stemme, kommer meget mere til sin ret – og han springer ud som en  vaskeægte og skidego' sanger, også selv om han bevæger sig mistænkelig tæt på at efterabe Mike Patton fra bl.a. Faith No More.

Faith No More er i det hele taget ikke en dårlig sammenligning, når man skal beskrive 'Option Paralysis'. Især nogle af de croonede klaverstykker leder tankerne hen på det, men selv om DEP nok går for vidt i den retning på nummeret 'Piano' så har bandet ikke givet køb på dets sjæl. Der er stadig masser af screamo-chaos til stede, og New Jersey drengene har suppleret op med egentlig tons hist og her, hvilket glæder det metalliske lyttehjerte, og det hiver pladen op. Også noget nærmest Zeppelin'sk finder man på sidsteskæringen 'Parasitic Twin', igen noget der kun kan glæde.

Selv om der er masser af lydelementer, stykker og detaljer, er det ikke for meget, og det virker som om, at DEP har fundet en frihed i ikke at ville være mærkeligere end mærkelig, men i stedet at udforske egne styrker og få skrevet nogle gode numre. Faren for at DEP bliver selvtilstrækkeligt og måske endda poppet, ligger dog på lur, men indtil det bryder ud i lys lue, er det bare om at nyde et tungere og mere melodisk Dillinger Escape Plan.

Se videoen til 'Farewell, Mona Lisa' her: