4. Come Night
5. Burn in His Light
6. Rage
7. Kala Brahman
8. Awakening
3

Gorgoroth har levet en ganske stormombrust tilværelse, siden grundlægger og guitarist Infernus ragede uklar med forsanger Gaahl og bassist King Ov Hell tilbage i 2007. Først blev der nogle stridigheder om navnet, og de to nåede endda at turnere under navnet Gorgoroth, hvilket blandt andet bragte dem forbi Wacken Open Air i 2008, hvor de gav et historisk show, der dog måtte udgives under navnet 'God Seed - Live at Wacken'. Siden fik Infernus dog styr på det retslige og har sikret sig rettighederne til navnet Gorgoroth, og det blev til 'Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt', som udkom i 2009.

Siden har Gorgoroth turneret lidt og igen igen haft udfordringer med at holde på deres forsanger. For efter Gaahls exit kom Pest tilbage på vokal. Han var forsanger på tre plader, før Gaahl kom ind i billedet. Desværre ragede Pest uklar med Infernus, da han meldte ud, at han ikke kunne turnere med Gorgoroth i Sydamerika i 2012. Det betyder, at Gorgoroth nu har hentet Atterigner ind på vokal, og han er altså med på denne 'Instinctus Bestialis'.

Pladen starter stærkt ud med 'Radix Malorum', der har et godt riff, og albummtet kører videre i en klassisk Gorgoroth-sang i form af 'Dionysian Rite'. Lidt mere afveksling og kunstnerisk mod er der i 'Ad Omnipotens Aerterne Diabolus', der godt nok lyrisk stadig emmer lige så meget af satanisme, som Gorgoroth alle dage har gjort, men musikalsk forsøger de sig med flere udmærkede tiltag.

Her er det på sin plads at kommentere Atterigners vokal. Hans vokal er ikke klassisk black metal, hvor hjemsøgte skrig er vejen frem. Der er mere fylde og bund, der gør, at han growler, mere end han skriger. Det klæder som sådan pladen ganske udmærket, der fremstår som en slags bro mellem den sorte musik og dødsmetallen. På den måde kan Gorgoroth med 'Instinctus Bestialis' måske appellere til et lidt bredere publikum. Medmindre de sætter det hele til på gyngerne ved, at den loyale fanbase i black metal-segmentet vender bandet ryggen med dette mindre stilskifte. For i bl.a. 'Come Night' og 'Burn In His Light' er det helt tydeligt, at der er både død og en snert af thrash smidt i rytmesektionen.

Måske er det Frank Watkins' indflydelse på bas. Han har jo en ganske lang og gloværdig karriere i Obituary bag sig og styrer nu under navnet Bøddel den firstrengede i stedet for King ov Hell. Her er det måske også på sin plads at nævne, at trommeslageren stadig er Tomas Asklund, hvis fortid tæller et band, der hedder Dissection. Det er altså ikke ligegyldige navne, som Infernus har hentet medlemmer fra. Og her på deres anden plade sammen virker de tre instrumentalister til at have fundet formlen.

'Instinctus Bestialis' er nemlig en god plade, hvor Gorgoroth hviler nok i sig selv til at turde skrive frit fra leveren og dermed levere mere og andet end bare utæmmet vildskab og støj. Der er kommet et mere velfunderet lag under hele pladen, der gør, at man som lytter fornemmer energien, nerven og viljen til at vise noget. Det er fint illustreret på 'Rage', hvor man kunne fristes til at dømme sangen som netop utæmmet og vanvittig på titlen. I stedet vælger Gorgoroth netop at hive tempoet helt ud af sangen, hvilket fungerer som afsæt til de to sidste skæringer, der også viser en alsidighed i sangskrivningen, som gør, at man for en stund tør tro, at fremtiden ikke længere ser så dyster ud for bandet.

'Instinctus Bestialis' er en plade for fans af Gorgoroth. Hvis man kunne lide 'Twilight Of The Idols' og drømmer sig tilbage til en tid med rytmisk, forførende og ondskabsfuld black metal, så er det lige, hvad den mørke præst prædiker fra asken af de norske stavkirker.

Pudsigt nok har Gorgoroth ligesom sidst fået støtte fra Bergen Kommune til indspilningen af pladen. De er altså så småt ved at blive et etableret navn, hvilket for blot nogle år siden virkede helt umuligt at forestille sig, da den tidligere forsanger på det tidspunkt blev dømt for at have åreladet en mand og drak hans blod. Her anno 2015 synes Infernus og Gorgoroth at have fundet et mere sikkert ståsted såvel kunstnerisk som menneskeligt. Det kan man også høre!