Instruktionsbogen er blevet nærlæst

Instruktionsbogen er blevet nærlæst

Massacre er mest kendt for debuten 'From Beyond' og har gennem tiden forsøgt sig med comeback nogle gange. Denne gang virker det mere stabilt, og titlen på 3. album er troværdig: 'Back from Beyond'.

Back from Beyond
24-03-2014
3

Terry Butler og Rick Rozz har genoplivet Massacre. Bandet, som de startede i 1984 cirka samtidig med, at de medvirkede i legendariske Death. Debuten lod vente på sig og kom først i 1991, men den var værd at vente på, og 'From Beyond' er hyldet af mange, selvom en hård dødsdommer nok vil mene, at det ikke kom på niveau med det bedste fra samtidige bands som Morbid Angel, Death, Deicide eller Obituary. For bare at nævne nogle.

Men det er stadig en skive med god, klassisk amerikansk dødsmetal, og på dén front er ikke meget ændret. Opfølgeren 'Promise' skal ikke nævnes mere (den blev i øvrigt først udsendt, efter bandet var gået i graven for første gang). 'Back From Beyond' er et stykke solid dødsmetal af den ganske velkendte skuffe, som en dødsmetalfreak burde kunne finde nogen fornøjelse i.

Det er musik i den ret simple ende af dødsmetallen, og det gør, når det fungerer bedst, at musikken har let ved at fænge, fordi det er så ligetil at gå til. Der kan godt tænkes Obituary og 'World Demise', men bare med langt fra samme succes og en mindre karakteristisk vokal. På andre sange bliver det næsten som at se et famlende nybegynderband, som kan lide lyden og brutaliteten i dødsmetal, men ikke er kommet meget længere end nogle simple tre-akkord-riffs.

Skrigende soli er et plus

Produktionen er naturligvis opgraderet siden de spæde halvfemsere, men det er stadig autentisk og tro mod genren, som den var sig i sin tid. Der er blevet godt plads til bassen, og det pynter på de enkle guitarlinjer, som afbrydes i et inferno af Slayer-skrigende soli. Det tilføjer en vildskab til musikken, der bestemt pynter på helheden og lægger lidt til på brutalitetsfronten.

Vokalen kommer ikke fra Kam Lee, men den nye mand med mikrofonen, Ed Webb, growler sig godt igennem albummet med en glimrende røst med god tyngde, og så har han også nogle imponerende skrig hist og her. Men han alene kan ikke redde det faktum, at trods albummets 13 sange + 1 intro, så kan der gå lidt for lang tid mellem godterne, som i det simple hook i guitarriffet på 'Hunter's Blood' eller den episke baggrund i 'Honor the Fallen'. Dertil mangler albummet stærke, selvstændige riffs og ikke bare generiske påfund, som var det en "death metal for dummies".

Men. Så er det heller ikke værre. Terry Butler kan sin dødsmetal fra erfaring med bands som Death, Obituary og Six Feet Under, og hans kollega Rick Rozz er heller ikke helt galt afmarcheret med sit CV. 'Back From Beyond' er måske ikke prangende, men den er solid og vækker helt sikkert nostalgien hos dem, der hørte dødsmetal omkring skiftet fra 80'erne til 90'erne.