14-01-2013
1. Soldierhead
2. Godsnake
3. King Of The Underdogs
4. Skyscraper
3

De fleste kender navnet Jason Newsted. Den unge bassist fra Flotsam & Jetsam, der kom med i Metallica og efter 14 år i verdens største metalband valgte at sige farvel og tak. Efterfølgende turnerede han lidt med Ozzy Osbourne, fik hygget sig med bl.a. Voivod og været med i nogle såkaldte supergrupper, hvor kendte navne er blevet samlet for at lave noget musik.

Men nu er han for alvor tilbage rent udgivelsesmæssigt. Han udgiver nemlig en ep i sit eget navn. Bandet hedder simpelthen bare 'Newsted' og ep'en hedder såmænd også bare 'Metal'. Der er fire sange, der stilmæssigt godt kunne minde om en sjov blanding af Overkill, Megadeth og Motörhead.

Newsted er en trio, der består af Jason Newsted på bas og vokal, mens han får hjælp af Jesus Mendez Jr. på trommer og Jessie Farnsworth på guitar. Bandet har lavet en video til den første sang 'Soldierhead', der også er den bedste af de fire sange. Dog er 'King Of The Underdogs' også fed og har noget godt guitarspil, Generelt er alle fire sange ganske spændende, og det er rart at se den dedikerede musiker nu for alvor komme ud over scenekanten med sin egen musik igen.

'Metal' vil helt sikkert blive hørt af rigtig mange fans verden over, ikke mindst fordi Jason Newsted har en fortid i Metallica, hvilket giver dem masser af eksponering. Jason bruger da også de sociale medier aktivt og har en noget større megafon end andre nyetablerede bands. Om det er nok til at skære sig en ny plads i metalverdenen er en anden sag. 'Metal' er en forfriskende rocket og tung omgang metal, som forhåbentlig blot er en forsmag på endnu mere.

For hans exit fra Metallica var jo netop fordi James Hetfield nægtede Newsted et kunstnerisk afløb i sideprojektet Echobrain, som han ikke fik lov til at udfolde i det store band. Så nu, hvor han omsider står på egne ben og har gjort det i over et årti, må der være en masse sange gemt i bassistens arkiv. Med ep'en 'Metal' har 'Newsted' fået en hæderlig start. Lyt til 'Soldierhead' i den officielle video nedenfor og døm selv.