Klassiker i ny indpakning

En af de vigtigste udgivelser i dødsmetallens historie er blevet remastered, så nu kan du genhøre Deaths 'Individual Thought Patterns' i moderne lydkvalitet.

Individual Thought Patterns
31-10-2011
Label
5

Når man snakker om dødsmetal er det umuligt at komme udenom Death. Chuck Schuldiners projekt, der var med til at forme og skabe genren. Et band, der ingen dårlige udgivelser har på sit cv, men udelukkende har udgivet den ene perle efter den anden. Pladeselskabet Relapse har nu udgivet nogle stykker af disse i nyt mix og med arkivmateriale på én eller to bonusskiver alt efter hvilken version man investerer i. Nu er det så blevet tid til klassiske 'Individual Thought Patterns'. En vigtig skive for Death på mange måder.

For da Death udgav 'Human', var det nok deres reelle gennembrud, og den står som den måske vigtigste udgivelse blandt fans og musikmiljøet. Der var derfor pres på Schuldiner når han skulle følge den op. Kunne han det? Svaret er et rungende og entydigt "JA!". 'Individual Thought Patterns' fortsatte ud af det spor med teknisk og melodisk dødsmetal, som reelt startede på netop 'Human', hvor Death førhen havde været mere klassisk dødsmetal på de første tre udgivelser. Udover, at Schuldiner begav sig ud på mere teknisk udfordrende terræn, så var MTV nu også ved at være klar til at spille dødsmetal. Noget de ikke i samme omfang havde været da 'Human' blev udgivet i '91.

Så Death indspillede en musikvideo til 'The Philosopher', der blev spillet flittigt i programmet MTV Headbangers Ball med Vanessa Warwick som VJ. Måske endnu vigtigere er det, at også tegnefilmsfigurerne Beavis & Butthead tog videoen under kærlig behandling og parodierede Chuck. Jeg husker det stadig, og der var mange, der opdagede Death på dette tidspunkt. Så der er ingen tvivl om, at 'Individual Thought Patterns' blev udgivet på det rigtige tidspunkt i '93 og eksponeringen var optimal for en, på det tidspunkt, så ekstrem genre. Og heldigvis er det nye mix utroligt tro mod den oprindelige plades lyd. Det er de samme sange, samme lyd, bare bedre!

Pladen er et overflødighedshorn af Schuldiners øre for melodi vævet ind i dødsmetallens univers, krydret med hans unikke stemme og orkestreringer. Både første sang 'Overactive Imagination' og afsluttende 'The Philosopher' er stærke numre, og derimellem har vi det ene stærke nummer efter det andet. Soloen på 'Trapped in a Corner', groovet på 'Mentally Blind' og det episke i 'Out of Touch'. Pladen har ingen svage punkter og er bare lir fra start til slut. Hvis ikke man kender albummet og bandet, så er dette et rigtig godt sted at starte, da den er mere lyttervenlig end de første, og ikke nær så teknisk som Schuldiner blev på den sidste. Den er lettilgængelig og samtidig utrolig langtidsholdbar. Alle ingredienser, der gør en plade tidløs.

Og det er præcis hvad 'Individual Thought Patterns' er. Det er et tidløst mesterværk, kun overgået af andre af Deaths udgivelser, deriblandt 'Human' og 'Symbolic'. Denne genudgivelse er desuden spækket med ekstramateriale i form af en livekoncert fra Tyskland tilbage i april måned '93 få måneder før udgivelsen af netop denne plade, og det er sjovt at bemærke den respons de nye numre får. Publikum kender endnu ikke materialet og reagerer derfor ikke så stærkt på sangene. Ret morsomt når man tænker på hvordan bl.a. 'The Philosopher' og 'Overactive Imagination' blev modtaget på 'Huset tilbage d. 28. september '95 i Århus. Derudover er der på skive 3, såfremt man vælger at købe 3CD-versionen nogle demoer og riff-numre helt tilbage fra '92, hvor det kun er Chuck, der spiller. Virkelig kræs for fans.

Jeg bliver derfor nødt til give denne udgivelse 5 store stjerner. For dødsmetalgenren og undertegnede er denne udgivelse yderst vigtig, præcis som resten af Deaths plader. Chuck Schuldiner var en af genrens gudfædre, og hans kvaliteter som sangskriver, guitarist, forsanger og kunstner står for evigt mejslet i  bl.a. udgivelsen 'Individual Thought Patterns'.  Desværre mistede vi Chuck Schuldiner til kræft i december 2001, så der blev kun lavet to plader efter 'Individual Thought Patterns', hvoraf vi allerede har anmeldt den sidste, da denne blev genudgivet. Læs den her!

Nyd musikvideoen til 'The Philosopher' her, der er blevet støvet af i en lækker kvalitet og lyden fra den nye udgivelse er lagt henover. Nostalgi og sprød musik.

Disc 1:

1. Overactive Imagination