Eternal Crimson Spires
Spellcraft
Visions of Dis
The Isle of Voices

Starfall
4

Det er ikke hverdagskost med indiske metalbands på disse sider, men Kryptos er ikke desto mindre et af slagsen. Bandets fire medlemmer har med 'The Coils of Apollyon' udsendt sit tredje album, der lyder som om, at inderne snildt kunne være et hit på en festival som Metal Magic i Fredericia.

Bandet selv beskriver musikstilen således: "Traditional melodic metal mixed with the aggression of bay area thrash. Evoking the true spirit of heavy metal the way it was always meant to be. No compromises. Denim and leather rules the night." Og det rammer nu også meget godt plet, men skal man indskærpe det yderligere, så er thrash-delen måske ikke så "bay area"-agtig, for det er i høj grad det melodiske, der bærer musikken frem. Men der er noget lettere råt over musikken, så resultatet lyder som et (missing?) link mellem gammelt Iron Maiden og Venom.

Musikken fænger med det samme via hele fem fremragende sange fra start. Det melodiske guitararbejde er virkeligt skåret godt ind til benet, så der kun er gode riffs, og så passer perfekt musikken til den mere rå og råbende vokal. Alt holder, men der kan være en tendens til, i længere sange som 'Serpent Mage' og 'Eternal Crimson Spires', at overforbruge de fede riffs lidt, da de simpelthen gentages nærmest i det uendelige. Det er så ikke de værste riffs at gøre det over, når det nu skal være.

Melodi og seje riffs

Det er lidt en uskik at sammenligne med totalt ukendte bands, men sådan må det være - Devilution tør godt! Kryptos lyder som en mere vellykket omgang Skymning, hvis debut var svensk melodødsmetal, der havde en lidt for højtidelig melo-del, så kontrasten til den raspende vokal blev lige svær nok. Vokalen hos Kryptos klæder musikken, og så er der også lige den her faktor, at bandet har formået at hive seje riffs på stribe op af hatten.

Kun nummeret 'Spellcraft' træder lidt vande i sammenligning med de andre perler, men det tjener godt som adskillelse til de sidste par numre, der flirter lidt mere med stemning og endda trakterer med lidt ren guitar også.

Kryptos rammer simpelthen så meget plet, hvad angår den helt klassiske følelse af hvad heavy metal skal kunne gøre ved en, at det er umuligt ikke at blive revet med af den fantastiske oldschool-stemning, som skiven besidder. Uanset det faktum, at bandet går lige lukt i kliché-fælden af og til, og der abolut ingen udfordringer er gemt til lytteren.

Der er lavet en "lyric-video" til den fede 'Nexus Legion' - den følger herunder: