Flesh And The Power It Holds
Voice Of The Soul
To Forgive Is To Suffer
A Moment Of Clarity
Painkiller (Judas Priest cover)
5

Det er lidt uretfærdigt at sætte mig til at anmelde en plade med Death. For mig er det band måske det vigtigste band nogensinde, fuldt på højde med Metallica, Iron Maiden og AC/DC i min musikalske opdragelse, og det er nok kun Lars og co., der har samme status som Chuck Schuldiners projekt. Derfor er det forventeligt, at jeg giver pladen fuld honnør. Det er dog ikke kun, fordi jeg er stor fan. Denne udgivelse har også noget at byde på.

Selve pladen er den naturlige progression fra Deaths forrige udgivelser. Man kunne mærke allerede fra 'Individual Thought Patterns' og specielt 'Symbolic', at Death gik i en anden retning end de første tre plader. 'The Sound of Perseverance' var derfor den forventede udvikling, hvor Schuldiner gik videre ud af den tekniske og melodiske tangent. Og pladen har ingen dårlige numre. Schuldiners guitarspil, sangskrivning og kompositioner er helt fantastiske og sætter dem som det  klart bedste tekniske dødsmetal nogensinde. Det er helt unikt. Her 13 år efter pladens udgivelse står den stadig utrolig stærkt.

Med genudgivelsen har man så støvet demoerne af og smidt en ekstra skive på med disse sjældne numre, der for langt de flestes vedkommende aldrig har været hørt før. Altså en lækker perle for samlere og kendere af Deaths musik, der gerne vil et spadestik dybere i kendskaben til Chuck Schuldiners livsværk. For andre er det naturligvis selve pladen, der er det vigtige. Her får man muligheden for at lytte til det band, der var med til at skabe genren vi i dag kender som dødsmetal. Chuck var en pionér og han gik sine helt egne veje. Desværre gik han bort 13. december 2001 på grund af kræft i hjernen.

Heldigvis står hans musik tilbage og det er noget af det bedste jeg har i min knap 1000 skiver store samling. Denne genudgivelse kommer også til at stå der, pænt side om side med originalen. Og hver gang jeg hører den vil jeg huske tilbage på 28. september 1995, da jeg stod nede i salen på Huset i Århus og skreg mig hæs til min eneste Death koncert nogensinde. Chuck er måske død, men musikken er ikke, og mit projekt og min kærlighed til Death slutter aldrig.

Køb skiven. Du fortryder det ikke!