Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Lyden af krigens rædsler

Populær
Updated
Lyden af krigens rædsler

Med ’Frontschwein’ har Marduk lavet endnu et konceptalbum om anden verdenskrigs død og ødelæggelse. Det holder hele vejen, men uden at ramme samme intensitet som på krigskonceptpladen og hovedværket ’Panzer Division Marduk’.

Kunstner
Titel
Frontschwein
Dato
19-01-2015
Distributør
Trackliste
1. Frontschwein
2. The Blond Beast
3. Afrika
4. Wartheland
5. Rope of Regret
6. Between the Wolf-Packs
7. Nebelwerfer
8. Falaise: Cauldron of Blood
9. Doomsday Elite
10. 503
11. Thousand-Fold Death
Karakter
4

”The smell of black metal 90-95” synger Satyricon på ’Volcano’s ’Black Lava’. En hyldest til de år, hvor en række skandinaviske bands introducerede verden for den mest ekstreme genre i musikhistorien.

Blandt andre Marduk, netop dannet i 1990 af guitarist Morgan ”Evil” Håkansson, var med til støbe søjlerne i black metallens sorte tempel. Dengang, hvor black metal var tæt forbundet med satanismens ideologiske væsen, og kirkebrænde og mord gav den berygtede genre mere opmærksomhed, end selve musikken gjorde.

Den brede anerkendelse kom først senere hen. Også i metalverdenens egen lille andedam.

Tag eksempelvis anmeldelsen af Marduks anden plade fra 1993 – klassiske ’Those of the Unlight, som gruppen i sin helhed har fremført live gennem det sidste år – i et dansk metalmagasin: ”Intet originalitet, nul power kun infernalsk støj og larm. Det er lidt for trist, at denne genre tilsyneladende har en smule succes, det er en skqamplet for metallen. trist” (original retskrivning bibeholdt). 

Holdningen har som bekendt sig ændret siden da, ligesom flere af pionererne har udviklet sig og trukket stilen i en anden retning.

Men ikke Marduk. Svenskerne står fast. Ikke som fastgroede. Men som frontkæmperne for den aggressive og ubesmittede black metal. Siden debuten i 1991 med kult-ep’en ’Fuck Me Jesus’ har gruppen aldrig  søgt andre udtryksformer end den kompromisløse, rendyrkede black metal – deres 13. udgivelse, ’Frontschwein’, er ingen undtagelse.

Pladen er Marduks første med den 26-årige trommetornado Fredrik Widigs, der sidste også demonstrerede sine hæsblæsende evner på canadiske Rage Nucléaires brutale ’Black Storm of Violence’.

At Widigs ankomst på ingen måde ville sænke Marduks hidsige tempo – tværtimod – stod allerede klart, da ’Rope of Regrets’ blev sluppet løs for et par måneder siden. Det er lyden af klassisk Marduk. Nådeløs black metal med fuld smæk på trommerne og hvepsesværmende, melodiske guitarriffs. Perfektioneret af Mortuus’ djævlebarnsbesatte, rå vokal.

’Frontschwein’ er Marduks femte udgivelse med Daniel ”Mortuus” Rostén i front, og atter engang demonstrerer den 37-årige vokalist, at han er blandt genrens ypperste frontmænd.

Lukkeren ’Thousand-fold Death’ bliver eksekveret i modbydelig missilfart, og Mortuus spyer ordene ud i et så hurtigt flow, at selv de vildeste rappere knap nok kan følge med her – gad vide om han kan præstere samme tempo live?

50 minutter tidligere åbner pladen med titelnummeret, der er en betegnelse for de soldater, der under de to verdenskrige kæmpede ved fronten og underforstået blev slagtet som svin. Modsat de ægte svin, politikerne, som Black Sabbath så smukt satte navne på med klassiske ’War Pigs’.

Som på Marduks hovedværk, 'Panzer Division Marduk’ fra 1999, er ’Frontschwein’ endnu et konceptalbum om rædslerne under anden verdenskrig.

Den hidsige ’Falaise – Cauldron of Blood’ handler om det nordfranske sted, der under krigen blev sønderbombet af de allierede, og hvor over 10.000 tyske tropper mistet livet. Hos Marduk er instrumenter deres våben og værktøjet til at fortolke krigens brutalitet. Vanviddet i musikken og ikke mindst Widigs trommer, der høvler løs som byger af projektiler fra maskingevær.

’Wartheland’ tager os ombord på skibet, der lagde fra kaj i København og sejlede jøder og kommunister til en skæbne i Polen, man næppe havde lyst til at gå i møde. I ’Doomsday Elite’ marcherer tropperne rundt som et regulært slagterhold, og det går ikke stille for sig igennem de otte minutter, nummeret varer.

Døden kommer flyvende i ’Nebelwerfer’, der var en del af tyskernes artilleri – et våben, der affyrede raketter. Nummeret skiller sig ud fra de øvrige med et sløvt tempo, og Mortuus’ skrigende vokal frembringer et ekko af de pinsler og lemlæstelser, die Nebelwerfer forsagede.

Sådan står de lyriske hæsligheder i kø gennem pladen, men uden at musikken rammer den samme dræbende intensitet, som den ’Panzer Division Marduk’ suverænt bød på. Her finder vi nummeret ’502’, som ’Frontschwein’ følger op på med ’503’, der byder på et hypnotiserende, tungt guitarriff, der kører i loop , mens Mortuus veksler mellem growl og arrig råben.

Produktionen er anelse mere poleret end det rå udtryk, forgængeren ’Serpent Sermon’ lagde for dagen, men lyden er dog ikke mere venligsindet, end at musikken stadig fremmaner en dødsdyrkende brutalitet.

Marduk holder stadig den sorte fane højt som nogle af de bedste i genren. Især når de byder på et vingesus af fortidens selvmordsindbydende melankoli, som det sker på ’The Blond Beast’, pladens bedste, såvel som et af gruppens bedste numre i karrieren.

Det folder sig ud i midttempo, hvor den dødstunge trommelyd og de stemningsfulde, skøndeprimerende riffs især bringer ånden til live fra Burzums banebrydende første udgivelser. Det er lyden af black metal 90-95 holdt sjælfuldt i live anno 2015.