Maiden på vingerne

Maiden på vingerne

København har fået endnu en festival, denne gang for dokumentarfilm CPH:PIX, og lidt overraskende var der i det meget blandede program også en film om Iron Maiden.

Iron Maiden: Flight 666 – The Movie
03-06-2009
5

Som det nok er bekendt for de fleste der bekender sig til metal, er Iron Maidens meget aktive forsanger også pilot i sin fritid – ved siden af sine andre bijobs som børnebogsforfatter, radiovært og tv-vært - og nok både fordi han er et legebarn, og fordi det er praktisk, flyver han selv bandet rundt på turne. I forbindelse med den seneste turne, hvor numre fra de klassiske Powerslave / Somewhere In Time-plader blev hevet frem fra gemmerne, besluttede bandet, at denne fordel skulle bruges til at komme rundt til steder, de tidligere har forsømt.
Denne rejse blev ved også foreviget af canadiske Scot McFadyen og Sam Dunn, kendt for metaldokumentarfilmen ’Metal: A Headbangers Journey’, og nu er det altså blevet til dokumentarfilmen Flight 666. I gennem seks uger fulgte filmholdet med på en rejse jorden rundt under koncerter i Indien, Australien, Japan, USA, Costa Rica, Bolivia, Argentina, Brasilien, Chile og Canada.
Det er blevet til et fuldstændigt ukritisk og meget begejstret portræt af det legendariske band, og også en hyldest til den meget entusiastiske fanskare, som altid har fulgt englænderne. Kriserne, som i 90erne hvor Bruce Dickinson dyrkede sin solokarriere, er ikke berørt, og det er faktisk charmen ved filmen. Feel-good-stemningen har i stedet fået lov til at bære filmen igennem, og det er måske ikke ligefrem et modigt træk, men det fungerer.
Man skal således se filmen, selvfølgelig for musikkens skyld, for den er der rigelig af, men også for at se sydamerikanske fans’ første møde med Maiden, og de dertilhørende glædestårer, og i det hele taget for den gode stemning. Selv bandet virker overvældet over den måde, som de bliver modtaget på med fans der venter i dagevis for at komme først og få en god plads, og som næsten synger Bruce Dickinson af scenen.
Enkle interviewklip med medlemmer krydrer også filmen, og det lykkedes at skabe et rimeligt godt portræt af de seks meget forskellige personer og af deres mange små særheder. Nicko Mcbrain viser sig at være en meget passioneret golfspiller, Adrians Smith er musikalsk perfektionist og Janick Gers den klassiske englænder der helst vil bo ved en bardisk. Der er langt fra det sataniske billede som Chilenske præster brugte som undskyldning for at holde Iron Maiden ude af landet, og så til de ukrukkede bonderøve, som går i usædvanligt kikset tøj og glemmer at tage solbrillerne af under en vandring dybt nede i mexicanske pyramiders labyrintgange.
Nyd musikken, nyd bandet, nyd smukke billeder, nyd den gode lyd og træk på smilebåndet et par gange – Flight 666 er god metal og god underholdning.