8. "Blur"
9. "The Blame Game"
10. "Black Soul Choir" (16 Horsepower Cover)
11. "Crowns of Creation"
12. "Lend Myself to the Night"
4

DevilDriver må være det mest lige-ved-og-næsten band, jeg kan komme i tanker om. Siden dannelsen i 2003 har det udgivet fem plader der stille og roligt er blevet bedre og bedre, men ikke har ført bandet til den helt store stjernestatus, som ambitionerne øjensynligt sigter mod. Og man kan i sit stille sind undre sig over, hvorfor det bare ikke rigtig har flasket sig for frontmand Dez Fafara & co. og dernæst, om nærværende album, 'Beast', vil blive det store gennembrud. Der er både noget der taler for og imod:

På æblerov?

Albummet som helhed er  meget aggressivt, støjene og tungt, og dét i en højere grad end bandets tidligere. "Det lyder da meget godt", tænker man måske, men problemet er, at det især på åbningsriffet lyder som om DevilDriver har været på æblerov hos Meshuggah, og de næste tre numre gør ikke, at man lige ryster den mistanke af sig.

Fra fjerde nummer 'Shitlist' og frem åbner pladen sig til gengæld, for man hører her noget af den storladne melankoli kombineret med god, gammeldags smadder, som har været DevilDrivers særkende. 'Shitlist' og 'Talons Out (Teeth Sharpened)' er nok nogle af de bedste numre fra det band til dato, og det bliver derfor mere behageligt at lytte til, fordi der er mere variation i musikken, og fordi aggressiviteten ikke virker så påtaget som de første numre – det er simpelt hen mere musik.

Ét af de bedre

Mod slutningen af skiven melder kedsomheden i takt med at ideerne ebber ud, og det efterlader én med det tidligere stillede spørgsmål om 'Beast' så vil føre noget videre med sig?

Alt i alt er det eet af de bedre DevilDriver-album, som på trods af Meshuggah-inspirationerne og måske også den for lange længde bestemt er lytteværdigt. Alligevel tror jeg ikke helt på, at 'Beast' vil nå ud til et væsentligt større publikum, da DevilDriver stadig er DevilDriver – dvs. de mangler noget af den melodi, som gør det for bands som Volbeat, nogle riffs af Lamb of God'ske dimensioner, og noget af den farlighed som har gjort hårdt spillende bands store (ex. Slayer). Men en solid plade er det da.