Stærk, genretro sangskrivning

Stærk, genretro sangskrivning

'Doomain' har været ventetiden værd, for Memory Gardens femte album fænger både hvad angår riffs og stærke vokalmelodier på sange i grænselandet mellem klassisk heavy og klassisk doom.

Doomain
15-04-2013
4

Svenske Memory Garden blev dannet tilbage i slutningen af 1992, og i dag er det kun den karakteristiske vokalist Stefan Berglund og trommeslageren Tom Björn, som har holdt ud hele vejen. Ikke fordi det - i hvert fald musikalsk - burde være så svært at holde ud, for bandets album har altid holdt en rimeligt høj standard.

Nyt i Memory Gardens univers er inddragelsen af Dan Swanö til hjælpe med lyden, og som altid med den fremragende lydsnedker, så har det været et fornuftigt træk. Stefan Berglund har en vokal, som måske ikke vil falde i alles smag, men i dette mix fra Dan Swanö, så smyger vokalen sig elegant omkring resten af musikken, og det burde kunne få flere til at påskønne den fine high pitch-vokal, som Stefan rummer.

'Doomain' er en udmærket valgt titel, for der viges ikke mange taktslag fra den tunge, doomede stil, som dog også tager et fornemt udgangspunkt i klassisk metal med en opbygning omkring stærke metalriffs. Vokalmelodierne er velvalgte, og det er svært ikke at komme til at synge med på åbneren 'The Evangelist', 'Daughters of the Sea' eller titelnummeret.

Tempomæssigt er variation ikke noget bandet spekulerer meget i, kun 'Violate and Create' prøver med lidt uptempo. Alligevel fremstår albummets ni sange med masser af identitet, som gør det let at adskille sangene fra hinanden. Familiære forpligtelser har forsinket dette album lidt, men der må også være gået lidt tid med at skære materialet ind til benet, for det virker i hvert fald, som om 'Doomain' er sat sammen af folk, der forstår, hvad der virker inden for nogle temmelig specifikke rammer. Det er tro mod både genren og bandets egen stil - en stil, som bandet har så meget styr på, at selvom Stefans lyse røst kombineres med growl på 'Barren Lands', så lyder det stadig som Memory Garden.

'Doomain' er umiddelbart det bedste af de fire album fra Memory Garden, og det har da også skaffet bandet tilbage på Metal Blade, som udgav bandets andet og tredje album, men som siden takkede nej, så det fjerde album røg ud på Vic Records. Bandet er hjemme igen, og det er musikken også. Melodisk, tungt, forførende.