5. Horisonten Brenner
6. Kommer Snart Hjem
7. Levende Legende
8. Stein For Stein
9. Gribben
2

For mig har Skambankt altid været lyden af et velment ungdomsoprør, der aldrig rigtig blev til noget, fordi vi skulle noget andet den dag. Debutpladen fra 2004 prædiker revolution og et opgør med kapitalismen og systemet, og var sammen med bands som Kaizers Orchestra, Gogol Bordello og Manu Chao det perfekte soundtrack for en sproglig student, der sagtens kunne se en ide i at være et mindre irritationsmoment for magthaverne, men alligevel var lidt for magelig til for alvor at gøre en indsats. En Skambankt-koncert var det, rige folks dumme børn kaldte ”oprør”.

Skambankt var dog andet og mere end studentikose slagsange. Med den virkelig udmærkede plade ’Hardt Regn’ fra 2009 beviste bandet også, at de mestrede en skærende og mere indædt tungrockstil, hvor fokus ikke blot var på at komme op på barrikaderne og råbe slogans på forsanger Ted Winters’ karakteristiske jærsk-dialekt, men ligeså meget på at producere hård rock med kvalitet.

Vi er nu nået til 2018, hvor Skambankts 6. plade ’Horisonten Brenner’ er kommet på gaden. Og ovenstående beskriver præcis, hvorfor ’Horisonten Brenner’ er lidt ligegyldig. Den vil stadig være oprør. Den vil stadig være tung og tænderskærende. Men den vil også være singalong-omkvæd til festivalsæsonen, den vil også være airplay på radioen, og den vil også være billedet af den James Dean-agtige rock’n’roller, der kæmper med sine dæmoner. Og den ender med at sætte sig mellem 5-6 stole og i stedet lande tungt på gulvet.

En buffet af rock-klicheer

Studenten i det øverste afsnit har nu rundet de 30 år, og bandchef Ted Winters har rundet de 40. Og det er altså presset virkelig at lægge sjælen i et oprør mod det etablerede samfund, når man også skal tænke på parforhold, sygeforsikring og realkredit samtidig. Skambankt prøver alligevel på ’Når Imperiet Faller’ og ’Protest Dommer’, om end det er lidt uklart, hvilket imperium og hvad det er, vi protesterer over. Men man kan synge med på omkvædet.

Og så var der det med parforholdet. ’I Dette Huset’, titelnummeret og pladens bedste nummer ’Kommer Snart Hjem’ handler alle sammen om den her frygtelig svære kærlighed, som vi da også alle sammen kender og har prøvet at få ondt af. Så er det et par sange om at være en rebel, selv når man er halvgammel, en enkelt hilsen til en afdød makker og et nummer, der ligesom opfordrer dig til bare at gribe dagen, ikkå?!

Og hvis ikke klichéerne stod i kø i tekstuniverset, så hjælper musikken godt til at gøre køen endnu længere. Det er generisk skandinavisk rockmusik, som vi har hørt den tusind gange før. Tænk Magtens Korridorer. Og til tider hører man endda tydelige inspirationer fra eksempelvis amerikanske Fun, der ligesom Skambankt også havde deres storhedstid for over fem år siden. Og når man endelig, én gang på pladen, hører et nummer, der skiller sig ud, er det fordi det lyder som en tro kopi af Ted Winters’ andet band, det hedengangne Kaizers Orchestra.

Skambankt er sådan set udmærkede musikalske håndværkere. De ved godt, hvad de laver. Det, de laver, er bare umådelig kedeligt. De har mistet den let påtagede politiske kant og det punkede udtryk, som gør, at eksempelvis åndsfrænderne fra Honningbarna stadig sælger billetter. Og når de vil lyde som pop, formår de heller ikke at give det et særpræg, som gjorde eksempelvis Kaizers Orchestra succesfuldt og nyskabende.

’Horisonten Brenner’ er ikke en dårlig plade. Hvis bare det var så vel. Nej, det er en ligegyldig plade. Hvilket er meget, meget værre.