MMXIV A.D. IV KAL. IVN.
01-03-2015
01. Sequax
02. Desolatum
03. Exterminati
5

Hexis er et af de meget få bands, der blander hardcore og black metal, som jeg gider at lytte til mere end én gang. Der er noget tydeligt prætentiøst og ikke-"trve" ved bølgen af hipster-post-black, og det bliver lynhurtigt dødkedeligt på trods af den "rette" lyd eller "rigtige" produktion, fordi det virker som en påtaget dille-ting. Men Hexis har noget, der gør, at de bevæger sig udover dette; den lyd, de producerer, føles slet og ret for ekstrem og følelsesmæssigt dybtfølt til ikke at være den ægte vare.

'MMXIV A.D. IV KAL. IVN.' som deres nye udgivelse hedder (efter datoen, den er indspillet på), er en flexidisc med tre sange, vi allerede kender fra albummet 'Abalam', der udkom sidste år. De tre sange er optaget til en live-session i forbindelse med Roskilde Rising, hvor bandet spillede to (én i toget på vej ud til festivalpladsen og én på Rising-scenen) ud af 128 koncerter sidste år. (En lille fodnote: med dét slår de Mø – der ifølge Ud & Se spiller 115 om året – med 13 koncerter! Tag den, mainstream-Danmark!)

Første indtryk er, at optagelserne ikke har lige så meget dybde, klang og tyngde som album-versionerne. Det er, som forventet af en live-session, derimod meget mere skrabet; instrumenter og vokal ligger som bag et dæmpende slør, og man forestiller sig tydeligt bandet indhyllet i røg, dis og blændende lynnedslag i en sort/hvid verden. Det giver dem et produktionsmæssigt klart mere punket udtryk, og det klæder dem egentlig ret godt.

Hexis dyrker et musikalsk kaos og forstår som få at kontrollere og betvinge det efter deres vilje; det er aggressivt misantropisk og eksplosiv musik, der tager fat i kraven på lytteren og forlanger fuld opmærksomhed. Og denne ep er ingen undtagelse; fra skrigende feedback og nihilistisk groove på ‘Sequax’ over de bækken-fyldte og stortromme-buldrende ‘Desolatum’ og ‘Exterminati’ skaber Hexis et solidt monster af en lydmur, der ikke kan ignoreres.

'MMXIV A.D. IV KAL. IVN.' er som sagt en live-session-udgivelse og viser dermed, hvor sammenspillede bandet er. Hexis er bestemt ikke til at spøge medm og man kan sagtens høre, at de mange koncerter har givet pote. Jeg vil høre mere og gerne meget snart!