12. Tough Guy
13. Dark Horse
14. Spider's Web
15. Delete
16. Rebel4Life18
5

Når man skal skrive om hardcore er kan det være svært at finde ord, da stilen netop går ud på at skære ind til benet, og der derfor ikke er så meget at skrive om. Af samme grund er det også gerne sådan, at udgivelser fra den kant enten er skidegode eller -dårlige, igen fordi der ikke er så megen udenomshalløj til at camouflere dårlige riffs eller svage sange – enten holder lortet, eller også gør det ikke. Når en plade som nærværende Madball-udgivelse oven i købet lyder præcis som Madball plejer, er man hurtigt derhenne hvor høje dyrelyde ville kunne gøre det. Et forsøg på at kravle et par skridt og ad den kommunikative evolutionsstige skal alligevel gøres:

'Empire' er niende udgivelse fra et af de veletablerede New York hardcore-bands, som siden senfirserne har holdt pitten i kog, uden dog at nå helt den samme berømmelse som eksempelvis Sick of It all. Musikken hører til i hardcorens metallisk groovede ringhjørne og af den grund er kommentaren om, at pladen lyder som Madball plejer ment som en ros – ingen overraskelser er den bedste overraskelse, når intet er galt til at starte med.

Hvad der hæver 'Empire' over så mange andre udgivelser fra den kant, er med den indædthed, som musikken leveres med. Et kvart århundrede er der næsten gået, og alligevel virker kvartetten som om, genren lige er opfundet. På nummeret 'R.A.H.C.' synger frontmand Freddy Cricien da også om stilartens dødsdom, uden han dog helt er enig i den bedømmelse... for at sige det mildt!

I det hele taget får Madball i den grad vist at det bestemt ikke er ved at uddø. På starteren 'Invigorate' bliver pedalen trådt i bund for at blive dér pladen ud. I den sang kan man høre, at den gode Cricien åbenbart har flirtet med hip hoppen, men det bliver ikke påklistret. Hans latinamerikanske baggrund bliver også luftet på nummeret 'Spider's Web' og 'Con Fuerza' så lidt variation er det blevet til, for slet ikke at tale om at storebror Roger Miret fra Agnostic Front gæster på nummeret 'Shatterproof'.

Svaghed finder ikke meget af på 'Empire', måske kun i hvad sangene handler om. Ikke i den forstand at emnerne er dårlige, men i at de handler om egen og i høj grad andres svag- og dumhed samt respekt og den slags, man nu finder på en hardcore-plade.

Et par ord kunne det altså alligevel blive til, men måske lyden af en angribende bjørn alligevel ville have ydet albummet mest retfærdighed.