Orgasmisk højt til loftet

Orgasmisk højt til loftet

Det første resultat af halvandet års virke ser dagens lys. Med tre numre strakt over 26 minutter består 'VI' af  langstrakte rejser ind i Weltscherzen. Sjældent har dansk blackgaze været så ambitiøst.

VI
09-09-2017
1. I
2. II
3. III
4

"Sandet under mine fødder sender mig ud i mørket og bølgens brusen
omslutter alt omkring mig i lyd og lys ..."

Således indledes Morilds præsentation af deres debut-ep, og med disse bevingede ord kræver det næppe en ph.d. i metal at fastslå, at vi bevæger os ind i den mere atmosfæriske ende af black metal. En scene i medvind i disse år, ikke blot internationalt, men også inden for landets grænser, hvor både Solbrud og Orm giver nyt håb til den seneste black metal-generation som kompensation for Danmarks stort set manglende tilstedeværelse under genrens første storhedstid.

Det er især de ambiente lydflader, der giver 'VI' en særlig styrke i forhold til mange af deres ligesindede. Vi snakker en gennemgående Weltschmerz både i form af de hurtige riffs og de melankolske harmonier, der konstant overlapper hinanden og derved går udenom normale sangkonstruktioner. Bassist Kristoffer Alm har også gjort et fornemt arbejde bag knapperne, og bandets klare, storladne lydflader træder tydeligt frem. Man får indtryk af et band, der tager musikken meget seriøst. Måske endda næsten for seriøst.

Det står både til Morilds fordel og last, at de meget organiske opbygninger giver ep'en et flow, hvor ingen af numrene skiller sig markant ud. Det hele bevæger sig ud af en jævn strøm, og de nævneværdige udfald, hvor de genopfinder opskriften, falder hen i tågen. De drømmende opbygninger, med alt hvad dertil hører af kor og synths til at bryde med de hæse skrig, har dog lige den rette bid raffineret tristesse, der gør, at man nemt kan lade sig opsluge i dystopien. Et imponerende debutudspil med store vidder, og helt bestemt et band, man bør holde øje med i fremtiden.

Indtil videre kan det anbefales at lytte nærmere og måske deltage i bandets releaseparty i Ungdomshuset i København lørdag d. 9/9. Afsky og Sunken kigger også forbi.

Første video fra 'VI' kan ses her.