Polsk metal med norske rødder

Polsk metal med norske rødder

Mens Nergal har kæmpet mod kræft, genudgiver Behemoth 'Demonica', der er en dobbelt-cd bestående af tidlige demoer og som viser Behemoths spæde start.

Demonica
21-11-2011
3

'Demonica' er reelt Behemoths tidlige demomateriale samlet på to skiver. Meget lineært fortæller de faktisk Behemoths historie musikalsk, idet de første demoer er 100% black metal, som var de skåret ud i træ fra de norske skove. Det er tydeligt at frontmand Nergal og Behemoth var inspireret af Venom og den norske bølge af black metal i form af Mayhem, Emperor og Darkthrone. Det var råt, upoleret og satanisk, som intet andet polsk band nogensinde, eller siden, har turdet.

Tekstmæssigt fornemmer man også, at Nergal afsøger grænser. Der bliver eksperimenteret med forskellige kultbøger og antireligiøse tekster. Det er yderst fascinerende at læse Nergals spæde forsøg på engelsksprogede tekster i sine første sange, ligesom det er spændende at følge udviklingen, som man bogstavelig talt kan følge når man lytter til musikken og følger med i teksterne.

For der er langt fra 'Demonica' til Behemoth anno 2009 hvor de udgav 'Evangelion'. Behemoth har forfinet deres musik og slebet deres udtryk til, således det i dag mere er en blanding af black og dødsmetal med thrash-riffs ind over. Skulle man som anmelder tage sig en smule kunstnerisk frihed, så er sammenligningen med Satyricon ikke helt gal. Begge bands startede med den klassiske black metal og har siden hen udviklet sig til mere multifacetterede bands. At begge også har et meget centralt omdrejningspunkt i deres forsanger/sangskriver, gør det kun nemmere at drage denne konklusion.

'Demonica' blev første gang udsendt tilbage i 2006 og er således genudgivet i november 2011. Vores anmeldelse af denne dobbelt-demo har ladet vente lidt på sig. For som nævnt i starten af anmeldelsen, så har frontmand Nergal kæmpet mod leukæmi. Han har heldigvis vundet første runde og her i 2012 er de igen på turné. Spændende bliver det om de kan toppe den fantastiske koncert på Copenhell tilbage i 2010 når de om ganske få uger gæster Voxhall i Århus. Her spiller Behemoth sammen med Cannibal Corpse d. 29. februar 2012. Vi dækker naturligvis koncert i tekst og billeder og er meget spændte på at se Polens ypperste indenfor ekstremmusik på scenen igen!

Indtil da vil vi hygge os med 'Demonica', som mest henvender sig til bandets hårde kerne af fans. Det er samlerne, der, hvis de ikke fik fat i originaludgaven tilbage i 2006, nu får muligheden for at lytte til Behemoth, som det lød da de lavede deres allerførste indspilninger. Det er råt, upoleret og ikke altid lige godt. Men det er en vigtig del af bandets historie og det er hyggeligt (hvis man kan bruge det ord om satanisk black metal) at grave sig ned i et stort bands spæde start som garagerockere.