Projektbandet Procession of Headless Angels debuterer med en mere end almindeligt vellykket single med to melankolske black metal-sange.

Yer Universal Tombworld/Skullflowers and Skullcrowns
11-04-2016
Yer Universal Tombworld
Skullflowers and Skullcrowns
4

Det vil nok være at tage munden for fuld, hvis man insisterer på at tale om en såkaldt supergruppe, når debuterende danske Procession of Headless Angels skal præsenteres. Ikke desto mindre består den af fem rutinerede herrer med fortid og nutid i metalbands som Blazing Eternity, Strychnos, Denial of God, Cerekloth, men også mere industrial/martial-prægede projekter som Parzival og Die Weisse Rose.

Black metal-bandet har eksisteret i nogle år, men debuterer først nu med denne 7"-single i 500 eksemplarer på danske Deadbangers Productions. Den består af to numre, 'Yer Universal Tombworld' og 'Skullflowers and Skullcrowns'. Og det er en løfterig debut.

Bandet præsenterer ikke formelle nybrud inden for black metallen, men placerer sig i den mere melankolske side af den klassiske black metal af et tilsnit, der søger desperation frem for aggressivitet som primær udtryksform. Der er nu og da en lettere doomy vibe over projektet, og hvis man kan forestille sig en krydsning mellem polske Mgła og svenske Katatonia i deres midthalvfemserperiode, har man en idé om, hvilket territorium processionen bevæger sig igennem.

Det er ikke to voldsomt komplekse sange, men de virker. Måske fordi bandet er så forholdsvis rutinerede, for selvom numrene begge er over seks minutter lange, er der egentlig ikke mange overflødige passager – det er stramt skårne numre, og de opnår den melankolske effekt via nogle simple, men fængende og repetitive, isnende kolde riff fra hovedsangskriver og guitarist Morten Lybecker, mens keyboardene fungerer som atmosfæreskabende element på en på én gang diskret og prægnant måde. Vokalen fra Thomas Bøjden, der normalt slår sine folder i martial-projektet Die Weisse Rose, er af den mere desperat skrigende type frem for traditionelt raspende. Det passer godt til sangenes udtryk, og det er også med til at give Procession of Headless Angels deres egen identitet.

Singlen er ikke kun løfterig: Den er også mere end almindeligt vellykket og bestemt ikke noget, man bør snyde sig selv for. Kan et eventuelt album holde niveauet, tegner det mere end lovende. Med denne type projekter er det altid svært at sige, hvor længe de holder, fordi medlemmerne har travlt med andre bands. Men jeg håber, at Procession of Headless Angels kommer til at holde længe og ikke lide projekt-døden som så meget andet. Der er i hvert fald skabt høje forventninger til debutalbummet.