Seeing Red
Don't Want To Know If You Are Lonely
Give Me The Cure
Banned In D.C.
Cortez The Killer
4

Kun et år efter at Prong udgav den ganske habile ‘Ruining Lives’ er den New York-basserede trio tilbage med et nyt udspil. Denne gang består pladen af coverindspilninger af numre, der eftersigende skulle have inspireret bandets lyd. Derved kommer vi omkring en bred vifte kunstnere som Black Flag, The Sisters Of Mercy såvel som Neil Young.

Med bandets kommende 30-årsjubilæum næste år i tankerne, virker det ganske naturligt, at bandet gerne vil præsentere nogle af de inspirationskilder, der især må have drevet Tommy Victor i bandets yngre dage. Der lægges hårdt ud med Discharges ‘Doomsday’, der om muligt er endnu federe i Prong-regi. Energisk og fedt spillet uden at tage charmen ud af den britiske hardcore punk-udgivelse. Et faktum, der gør sig gældende for stort set alle skæringerne på pladen. Som det fremgår, er der tale om et mix af mange forskellige genrer, der samlet giver et godt indblik i, hvad der har påvirket bandet. Ud over førnævnte ‘Doomsday’ bør nævnes ‘Kids Of The Black Hole’ (The Adolescents), hvor Victors særprægede og eminente vokal for alvor matcher covernummeret. Ligeledes Hüsker Düs fremragende ‘Don’t Want To Know If You Are Lonely’, der i prongificeret udgave er mindst lige så energisk som originalen. ‘Cortez The Killer’ (Neil Young) lukker og slukker på fornem vis for ‘Songs From The Black Hole’. En velspillet og flot eksekveret afrunding, der formår at fastholde styrken og skønheden i Youngs udgivelse uden at fremstå som plagiat.

Samlet set er der ikke meget at kritisere udgivelsen for. Størstedelen af numrene er ganske vellykkede og interessante at høre – men det kræver trods alt også sit at ødelægge kompositioner, der som udgangspunkt er gode. Grundlæggende er det nok et spørgsmål om, hvorvidt udgivelsen reelt er nødvendig? Er coveralbum i det hele taget nødvendige? Det korte svar i denne sammenhæng er naturligvis, at udgivelsen overhovedet ikke er nødvendig. Langt hen ad vejen fremstår pladen primært som en personlig hyldest og en præ-jubilæumsudgivelse. At det så er en ganske gennemført én af typen, er et klart plus, og kan man arbejde med den præmis, er ‘Songs From The Black Hole’ absolut værd at kaste sig over. Kan man ikke, bør man i stedet kaste sig over Prongs 2014-udgivelse ‘Ruining Lives’.