One Of A Kind
The Higher Crown
Shadowridge
Together
Always
4

(Hed)p.e./Hed PE/(Hed) Pleanet Earth. Kært barn har mange navne. Den amerikanske kvartet er lidt af en underlig størrelse. Født af nu-metallen som en eksplosiv kombination af metal og hardcore rap satte gruppen to solide aftryk fra 1997-2000 med pladerne ’Hed PE’ og ikke mindst ’Broke’. Førstnævnte gav bandet en massiv gæld grundet dårlige kontrakter med daværende selskab Jive. En gæld, der først blev afviklet efter amerikanernes fjerde udgivelse ’Blackout’ (2004). Et album, der på mange måder blev et vendepunkt.

Flere medlemmer stoppede, og bandet forsvandt fra den store scene. Resterne samlede trådene op og forsatte med at udgive plader. Med moderat succes. Yderligere seks udgivelser er det blevet til siden 2004. Plader, der har varieret lige så meget i genre som medlemmer. Genremæssigt har bandet blandt andet flirtet med punk, hardcore, jazz-, blues- og funkelementer, mens forsanger Jared Gomes er eneste tilbageværende originalmedlem.

2016 er året for amerikanernes 10. studiealbum. En plade, der meget sigende har fået titlen ‘Forever!’. Ganske symbolsk, da det åbenbart er meget svært at stoppe Gomes. Men hvorfor også stoppe, når der stadig er masser af krudt i kanonen?

På ‘Forever’ er (Hed)p.e. tilbage med en udgivelse, der endnu en gang er en smeltedigel af genrer. Nu-metal, punk, hardcore og især reggae blandes solidt på et album, der egner sig perfekt til din fredag aften. Det hele starter eksplosivt med ‘Liv!’, ‘Pay Me’ og ‘Hurt’. Gomes rapper/synger, som man kender ham, og formår på mærkværdig vis at balancere sin ghetto-agtige I come around and fuck your daughter from behind”-lyrik med politiske holdninger og semi-nationalistisk lyrik. Det hele akkompagneret af knusende riff og dundrende trommer.

‘Jah Know’ og ‘One of a Kind’ formår med stille omkvæd og festlige mellemstykker at skabe pladens overgang. Herefter lukker (Hed)p.e. festen ned med to ganske fine reggae-inspirerede numre i form af ‘Together’ og ‘Always’. Smukke numre. Bandets 10. udgivelse er sandsynligvis ikke forever, men reelt set er et af bandets bedste udspil i mange år.

Gomes virker i balance med sig selv. Med sin indre ghetto-banger og familiefaderen, der bekymrer sig om sit land og sit barns fremtid. Det er lykkedes ham, og resten af ensemblet, at skabe et album, der på mange måder afspejler netop det. Ikke kun lyrisk, men også i valg af genrer og sammensætning af numre. Men ‘Forever!’ er ikke et mesterværk. Trods flere stærke kompositioner falder enkelte også til jorden. Specielt ‘Closer’ og kærlighedshymnen ‘It’s You’ er simpelthen så gumpetunge og klichéramte, at det gør ondt i ørerne.

‘Forever!’ er på nogle områder et opdateret nostalgi-trip. En tur tilbage til 2000 ,hvor ‘Broke’ var på sit højeste. Men det er også en moden plade, hvor bandet og Gomes, lader til at have fundet deres rette hylde. Fusionen af nu-metal og især reggae er veludført. Selv de reggae-inspirerede numre, der ikke har metal-elementet, er gode.