5. My Path of Heresy
6. Seven Thrones
7. Servants of Light
8. Scars of Red
9. Come Forth Plague
4

Her på redaktionen har vi i nogle år været ret begejstrede for århusianske Crocell, der i 2008 gjorde sig bemærket med udgivelsen af debutpladen 'The God We Drowned' og fulgte den op med den udmærkede 'The Wretched Eidola' i 2011. Nu er det så blevet tid til igen at høre nyt, idet Crocell barsler med deres tredje studiealbum, der hedder 'Come Forth Plague'. Og spørgsmålet er så, om Crocell kan fremmane pest og andre hæsligheder.

Et varieret udtryk kan de i hvert fald fremmane. Crocell kan bedst kategoriseres som klassisk dødsmetal, der har lyttet til halvfemsernes Göteborg-scene. De har dog mere at byde på end et retrospektivt plagiat af det svenske. Crocell viser nemlig på 'Come Forth Plague', at der er flere strenge at spille på. Der er nogle hurtige sange i form af f.eks. 'Servants Of Light', mens der også er plads til den mere atmosfæriske og melodiske lyd på sange som 'Seven Thrones', 'Scars Of Red' og hybriden 'My Path Of Heresy', der blander melodisk død og black i en skøn forening.

Og så er der lige det med, at de har fået ny forsanger. Magnus Jørgensen forlod Crocell i 2012 og blev erstattet af Asbjørn Steffensen, der også er kendt som forsanger i bandet Mordax. Man kan sagtens høre forskel på de to stemmer, men Crocell lyder stadig som Crocell, og Asbjørns vokal passer udmærket til musikken.

'Come Forth Plague' er en velproduceret plade, der gengiver Crocells lyd klart og tydeligt. Det passer godt sammen.  Den er blevet til i Death Island Studio, og ifølge bandet er den optaget uden triggers for ligesom at respektere de gamle dyder. Det gør, at pladen kommer til at lyde som beskidt og ond dødsmetal skal lyde. Og det da lyder også godt, når fx den tunge 'The Dark I Will Inhale' kører i sit groove.

Spørgsmålet er så, om 'Come Forth Plague' vil rykke noget for Crocell. Det bliver spændende at følge. Pladen viser et band i udvikling og med masser af facetter i sangskrivningen, hvilket gør, at pladen ikke på noget tidspunkt bliver ensformig at lytte til. Vi tager ja-hatten på og kvitterer med fire ud af fem. Der mangler lige et hit, der for alvor kan sparke pladen ud over rampen, men med sange som førnævnte 'My Path Of Heresy', 'Seven Thrones' og 'The Dark I Will Inhale', så skulle 'Come Forth Plague' gerne kunne tiltrække nogle nye lyttere. Allerede omvendte fans af bandet skal også bare skynde sig ned til den lokale pladepusher. Crocell skuffer ikke.