3: An Earth Rides Its Endless Carousel 6:36
4: A Merging To The Boundless 4:11
5: The Grand Equalizer 11:00
6: Ride The Everglade Of Reogniroro 3:20
7: Incense And Aeolian Chaos 3:59
4

Australske StarGazer har eksisteret i henved 20 år, men dette er kun deres tredje album; dertil kan lægges en række split-udgivelser og ep’er. Det skyldes dels, at medlemmerne er aktive i en række andre bands som Mournful Congregation, Cauldron Black Ram, Misery’s Omen og angiveligt Portal.

Men det skyldes også – som med så mange af de mere musikalsk ambitiøse undergrundsbands  –  at man ikke har travlt med at udgive album i tide og utide. Til gengæld kan man så også som regel regne med, at albummet er gennemført og -komponeret.

Med så få album, ofte på obskure selskaber, vil det være første gang for de fleste, at der stiftes bekendtskab med StarGazer. Bandet var ellers tippet til et gennembrud med den forrige udgivelse ’A Great Work of Ages’, der udkom på det respekterede Profound Lore Records, som har hul igennem til overgrunden. Det manglende gennembrud (i det omfang, man kan tale om et gennembrud) skyldes nok dels, at StarGazer ikke har samme over the top-image som musikalsk mere ekstreme landsmænd Portal, dels at StarGazers avantgardistiske og progressive dødsmetal med blacktendenser ikke er hverdagskost på en metalscene, hvor tilfældigt sammensatte riffs og breakdowns uden melodisk eller kompositorisk flair løber med opmærksomheden, og bands som StarGazer ryger længere ned i undergrunden.

Siden ’A Great Work of Ages’ er StarGazer skiftet til det fremadstormende undergrundsselskab Nuclear War Now!, men selvom det ligner et skridt ned, tror og håber jeg på, det kan blive til et gennembrud. Hvis det skal komme, skal det komme nu, hvor nyere bands som Execration, Obliteration, Tribulation og Morbus Chron(ation?) og veteraner som Gorguts gentænker og fornyr dødsmetallen ganske radikalt – forhåbentlig kan det åbne døre for australierne, for det fortjener de.

Tidløst

Det første, der stikker i øjnene (ørerne?), når man lytter til ’A Merging to the Boundless’, er, at bassen er veldefineret og langt fremme i lydbilledet. Det er næsten altid et godt tegn; hvor mange bands ligesom gemmer bassen af vejen, så den drukner i guitarerne, bruges bassen på lige fod med guitarerne og føjer flere lag af nuancer til StarGazers musikalske palet, indgår i komplicerede og dog catchy forløb med trommerne og giver plads til solistiske indslag og interessante guitarharmonier (nu og da med en ren guitarlyd) og endog bassoli, som på albummets episke og 11 minutter lange sætstykke ’The Grand Equalizer’, der bevæger sig fra instrumentale, harmoniske lydlandskaber over på én gang storslåede og nosserykkende metalpassager og tilbage igen til det drømmende og abstrakte, men hvor abstraktionen holdes i skak af formen.

StarGazers musikalske udtryk kan minde om den første og anden bølge af progressiv dødsmetal, hvor bands som Atheist, (tidlig) Cynic, (tidlig) Pestilence og også mere aggressive ensembler som Ripping Corpse og senere Death satte standarden – ’A Merging to the Boundless’ var nok blevet positivt anmeldt i hedengangne Sacroformity Magazine, hvis den var udkommet i begyndelsen af 90’erne. Dermed ikke sagt, at albummet lyder af 1990, tværtimod lyder det snarere, på trods af talrige influenser, tidløst, som om det netop kunne være udkommet dengang, men også og såmænd også i fremtiden. Nu og da, som i den kryptisk/fjollet betitlede ’Old Tea’, synes der at snige sig en snært af Ved Buens Ende og Virus ind, mens en vis Voivod-inspiration også anes nu og da. Influenserne er der, men StarGazer får dem blandet og tilføjet nyt på en måde, hvor man kan tale om en reel fornyelse af genren, og hvor man villigt følger dem, fordi det er så gennemmusikalsk, som det er.

En gennemført udgivelse

Albummet har en kort spilletid, 39 minutter, men spørgsmålet er også, om man kan indoptage mere, for det er kompliceret musik. ’A Merging to the Boundless’ appellerer nok ikke til alle, dertil er det for idiosynkratisk, for originalt, for sært et udtryk, men musiklyttere med hang til kvalitet og det nyskabende bør unde sig at tjekke pladen ud. Det er særdeles velkomponeret, og den musikalske lethed, hvormed komplicerede temaer gentages, varieres og flettes ind i hinanden (lyt bare til ’An Earth Rides Its Endless Carousel’), er ærefrygtindgydende.

’A Merging to the Boundless’ er et album, der både hvad angår sangskrivningen, produktionen og coverartworket (mesterligt udført af Santiago Caruso, der tidligere har lavet en række omslag for eksklusive small press weird fiction-forlag som Ex Occidente Press, Sarob Press og Tartarus Press) er en yderst gennemført udgivelse.

Jeg tror, at dette er en kommende klassiker, men jeg er ikke sikker på, hvor meget af det, jeg endnu har indoptaget. Deraf karakteren. Om en måned kan albummet være rykket et eller sågar to trin højere på skalaen, og det tror jeg sådan set, det vil være til den tid. Det er et egensindigt, originalt og vellykket album, og på trods af de mange referencepunkter ovenfor lyder StarGazer først og fremmest som sig selv. Må de få det gennembrud nu. Tidløst – men forhåbentlig i pagt med tiden netop nu.

StarGazer kan ses på Metal Magic Festival VIII i Fredericia d.9.-11. juli. I mellemtiden kan du lytte til hele 'A Merging to the Boundles' her: