Suomi Superior

Det er altid bemærkelsesværdigt, hvordan Finland igen og igen kan frembringe klassebands inden for stort set alle metalgenrer. Det gør sig også gældende i forbindelse med Battle Beast, der opererer inden for en blanding af traditionel heavy metal, power metal og gothic metal.

Battle Beast
1 - Let It Roar
2 - Out Of Control
3 - Out On The Streets
4 - Neuromancer
5 - Raven
6 - Into The Heart Of Danger
7 - Machine Revolution
8 - Golden Age
9 - Kingdom
10 - Over The Top
11 - Fight, Kill, Die
12 - Black Ninja
13 - Rain Man
5

’Battle Beast’ er bandets andet album. Det første album ’Steel’ blev udgivet i begyndelsen af 2012 med den oprindelige vokalist Nitte Valo. Nitte Valo forlod imidlertid bandet i september samme år. Men allerede her i maj 2013 er Battle Beast altså klar med opfølgeren, der bærer bandets navn. Nitte Valo er blevet erstattet med sangerinden Noora Louhimo, om hvem allerede her skal bemærkes, at hun gør det fremragende på dette album. Hun er formentlig ikke skolet vokalist, men hun mestrer bandets vekslen mellem de tre ovennævnte genrer til perfektion.

Bandet er velspillende med to guitarer, keyboards, bas og trommer og med en række kompositioner, der måske ikke er epokegørende fantastiske – men dog fint på højde med langt mere kendte og succesrige bands.

Men som det nok måtte fremgå af ovennævnte, et det Noora Louhimo, der får lygterne til at stråle for Battle Beast. Når der er mest knald på hendes stemme, minder hun om amerikanske Leather Leone, der nok er mest kendt fra det gamle 80’er-band Chastain eller om Marta Gabriel fra polske Crystal Viper. Men hvor Leather Leone og Marte Gabriel er suveræne i ’head down heavy metal’-numrene, så mestrer Noora Louhimo også de mere power metal- ballade-prægede genrer, som fx i ’Out on the Streets’ og ’Into the Heart of Danger’.

Fremhæves skal også sangen ’Golden Age’, der starter med en (keyboard)fløjte, der i den grad minder om den danske vinder af det europæiske Melodi Grand Prix – ’Only Teardrops’ fremført af Emmelie de Forest. Men den ved jeg jo godt, at gennemsnitsbrugeren af Devilution aldrig har hørt, så dette bare som en sidebemærkning. Sangen ’Golden Age’ fungerer som en intro, der umiddelbart går over i sangen ’Kingdom’, der er et så ganske udmærket power metal-nummer.

Jeg har lidt svært ved endeligt at kategorisere 'Battle Beast'. Bandet fremstår umiddelbart særdeles lovende. Måske er originaliteten ikke til karakteren 12 – men fremførelsen er i den grad i orden.

Anmelderen er derfor i øjeblikker ret begejstret – idet der tages forbehold for, at han muligvis bliver klogere ved efterfølgende udgivelser fra Battle Beasts side.